Een biscuitje, of kaakje, zoals wij thuis zeiden. Eenvoudiger dan een koekje, minder duur ook. Maria-kaakjes, Nizza met kokos, Knappertjes, San Francisco en niet te vergeten lange vingers. Ze worden al eeuwen lang gebakken en verkocht. En er wordt reclame mee gemaakt. Daarover vond ik op de rommelmarkt een boek. Met een beetje onderhandelen lukte het me de prijs iets te laten zakken, want het is een klein beetje beschadigd aan de buitenkant. Maar binnen is het een schat aan prachtige foto’s van oude reclame-uitingen en verhalen over de verschillende biscuitfabrikanten.
Category Archives: Hobbies
Daslook
Nou ja, geen probleem, want plukken is dus verboden.
Ik heb uit Duitsland een plantje gekregen en in mijn tuin gezet. Het is nog maar een klein polletje. Hopelijk groeit het wat verder uit. Na de bloei verdwijnt het, om in het vroege voorjaar weer op te duiken. Het smaakte dit jaar heel lekker in een salade. De smaak zit een beetje tussen ui en knoflook in.
Recept
Dit komt van de Facebook-pagina “Smakelijke druppels op een gloeiende plaat”. Een pagina met heerlijke vegetarische gerechten, die in redelijk korte tijd te maken zijn. Ik maakte het voor Leo en mij in een grote koekenpan met deksel, maar ik denk dat het in de oven ook prima lukken wil. Voor als je het voor meerdere personen wilt maken in een grote ovenschaal of in kleine éénpersoons schaaltjes.
Fruit de ui zachtjes in een lepel olijfolie.
Smoor de tomaten tot ze zacht zijn.
Voeg dan naar smaak wat verse of gedroogde pepers toe.
Zorg dat de spinazie goed uitgelekt is, en prop het allemaal in de pan. Zet het vuur wat hoger en zie het wonder geschieden: het slinken der spinazie.
Als de spinazie geslonken is, roer dan alles even flink door.
Maak een kuiltje in ‘de prut’. Tik een eitje open en leeg de inhoud in het kuiltje. Dooier heel laten!
Maak nog een kuiltje voor de andere eieren.
Zet de deksel op de pan en het vuur zachter en laat zo’n 10 minuten staan, tot de eieren helemaal gestold zijn. Klaar!
Bestrooi op z’n Turks royaal met zout en peper en… smullen maar. En sop de pan en je bord gerust uit met vers brood (dat deden wij 😉 )
EET SMAKELIJK!!
Bron: Facebook “Smakelijke druppels op een gloeiende plaat”
En kijk ook eens op de Facebook-pagina. Want elke maandag staat daar weer een nieuw, lekker en vleesloos recept op!
Doordouwertje
Soms mag ie nog even blijven staan, al krijgt op den duur mijn “netheidsgevoel” toch wel de overhand 😉 😉 😉
Kat
Ik vraag me af wat er nou zo lekker is aan het vijverwater in onze tuin. Want deze kat is er regelmatige gast. Hij kijkt eens loerend om zich heen en gaat dan drinken. Soms probeert hij een salamander uit de vijver te verschalken, maar dat lukt hem niet zo goed. Ach, we laten hem maar. Hij doet tenslotte geen kwaad.
Verwennen
Gras…
Lente
Recept
| Bietjes op z’n Frans Voor 2 personen: 500 gram gekookte bietjes 1 kleine rode ui 125 magere spekblokjes ca. 75 gram Camembert 3-4 bosuitjes 400 gram krielaardappeltjes 3 eetlepels olijfolie 1 eetlepel (appel)azijn peper, zout 1 eetlepel niet scherpe mosterd |
Wij kregen in de Auvergne een klein potje Verveine mosterd cadeau. De mosterd is prachtig zachtgroen en heeft een uitgesproken, wat bloemige, smaak. De combinatie van de zoete bietjes en deze mosterd is heerlijk en daarom noemde ik deze salade “op z’n Frans”. Maar ik denk dat elke niet al te scherpe mosterd ook een goede combi vormt.
Bak de spekblokjes uit, tot ze bruin, maar niet te hard zijn.
Maak in een grote glazen schaal de dressing van azijn, peper, zout en een flinke lepel mosterd.
Voeg de olie toe en klop tot een mooie gladde saus.
Snipper de rode ui en doe deze bij de dressing.
Snijd de bietjes in blokjes van ongeveer 1 cm.
Kook de aardappelschijfjes gaar.
Snij de bosuitjes tot fijne ringetjes.
Voeg de spekblokjes en bietjes aan de dressing toe en meng alles goed door.
Schep de aardappelschijfjes voorzichtig door de bietjes en verdeel over 2 borden.
Snijd de camembert (of vergelijkbare kaas) in stukjes en verdeel over de salade.
Strooi de bosuitjes over de borden en serveer.
EET SMAKELIJK!!
Gelezen
Gelezen heb ik altijd wel, maar nu lees ik wat meer. Lekker rustig op de bank, thee ernaast en je dan verliezen in een mooi of leuk verhaal. Ik kende de schrijver Colm Toíbím niet. Maar Bettie schreef over Nora en was zeer positief.












