Statistieken

Dit blog kreeg ik in 2009 voor mijn verjaardag. Jongste zoon had het voor mij voorbereid, compleet met eigen e-mailadres en statistieken.

En die statistieken zijn voor mij een beetje duister. Want waarom trekt het ene blog meer bezoekers dan het andere? Soms zit ik echt een beetje te zwoegen op een bericht, besteed er tamelijk veel tijd aan. En dan is de respons te verwaarlozen. Er zijn ook dagen dat ik rats, rats een blogje in elkaar draai. Soms een beetje afraffel. En dan zie ik ineens een behoorlijk aantal “hits” op een dag. Soms springt een dag er uit met ruim 300 of nog meer bezoekers, terwijl het er de volgende dag weer gewoon zo rond de 150 zijn.

Oh, ik maak er echt geen punt van. Ik weet dat ik een aantal trouwe bezoekers heb. Laten die vooral blijven komen, want daarvoor blog je uiteindelijk. En ik ben ook nog lang niet uitgeblogd.

Sauce Bolognese

Nee, ik pretendeer niet dat ik de “originele” sauce Bolognese maak. Maar mijn recept is zeker heerlijk en ik maak het altijd in grote hoeveelheden. Zo’n lekker klusje voor een zomermiddag. Veel groenten snijden, aanfruiten, vlees erbij en dan maar laten pruttelen. Zo doe ik dat:

125 gr. spekblokjes
500 gr. rundergehakt
2 uien
1-1,5 flinke winterpeen
4-6 stengels bleekselderij
1 eetlepel tomatenpuree
1 blik tomatenblokjes
glas rode wijn
peper, zout
oregano, tijm, paprikapoeder

 

Snipper de uien en hou ze apart.
Snijd winterpeen en bleekselderij in piepkleine blokjes.
Bak het spek in een grote stoofpan zachtjes uit, maar laat het niet kleuren.
Doe de ui erbij en laat even zachtjes bakken, maar ook niet kleuren.
Voeg de tomatenpuree, oregano en tijm toe en bak alles even mee.
Voeg het gehakt toe en laat bakken tot het gehakt niet meer rood ziet en uit elkaar valt.
Doe dan de groenten en rode wijn erbij en breng aan de kook.
Kruid met peper en zout naar smaak.
Voeg de tomatenblokjes toe en roer het paprikapoeder erdoor.
Laat alles op een laag vuurtje minstens 45 minuten zachtjes stoven. Roer regelmatig even door.

Natuurlijk kun je nog wat andere groenten, zoals paprika in blokjes toevoegen. Dat is misschien niet origineel, maar het ligt helemaal aan je eigen smaak!

Gebruik de saus bij pasta zoals spaghetti of tagliatelle of in de lasagna.

EET SMAKELIJK!!

 

Muizen

Midden in alle rommel van onze kamer renovatie liep er ineens een muis(je) over de vloer. Niks om bang voor te zijn, maar het is toch een beetje vies, vind ik. Zo nu en dan hoorden we hem  rommelen en er lagen ook wat keuteltjes. Tijd voor een muizenval dus. Alsof ie het geroken had, want sinds ik die heb geplaatst, hebben we geen muis meer gezien.

Dat we ze misschien al veel langer in huis hadden, bleek toen we ook een grote doos op zolder opruimden. Bovenop lagen wat knutselspullen, onder tussen penselen, plakband en verf, twee pakken macaroni. Ooit bedacht om dat gebruiken voor een collage, maar eigenlijk helemaal vergeten. Nou die muizen niet hoor! In alle rust hebben ze de twee pakken compleet en totaal opgepeuzeld. Ons restte niets anders dan twee lege zakken, met een keurig geknaagd gaatje erin.

Specialiteit

Welke souvenirs brengen we mee van vakantie? Ach, eigenlijk niets. Iedereen heeft alles al en wat je daar koopt, kun je hier ook krijgen. Dus voor ons geen sleutelhangers met de Eiffeltoren, geen Manneke Pies of sneeuwbol met de Keulse Dom.
Maar we nemen meestal wel iets eetbaars mee uit ons vakantieland. Een speciale worst, een lekker kaasje of een mooie fles likeur. En we herinneren ons maar al te vaak de lekkernijen die we onderweg kochten. Zoals zo’n heerlijke Luikse wafel.

Zulke heerlijke herinneringen worden deze week ook opgehaald bij Stuureenfoto. Doe ook mee als je zin hebt.

Dutje

Heel vaak, als ik in de wijkbibliotheek kom, zit in de leeshoek een wat slonzige man.  Altijd is hij verdiept in een boek en dat is natuurlijk ook niks bijzonders in de bieb. Maar als ik dan met mijn tijdschriften ook in die leeshoek ga zitten, zie ik dat hij helemaal niet leest. Hij slaapt met zijn mond een beetje open, rustig en onbewust van de omgeving. Gelukkig snurkt hij niet, zodat hij zichzelf ook niet verraadt. En dan komt het moment dat het boek uit zijn handen glijdt. Dat maakt hem wakker. Hij kijkt op zijn horloge en gaat onverstoorbaar verder met lezen. Totdat hij weer langzaamaan in slaapt valt. Uiteindelijk valt zijn boek en dan staat ie een beetje besmuikt op, kijkt eens om zich heen en zet zijn boek terug. Dan is het meestal tegen half vijf en gaat hij waarschijnlijk weer naar huis.

Dat ritueel heb ik al een paar maal gezien en laatst viel het me op dat hij altijd een boek uit de dichts bijzijnde kast nam en ook weer terugzette. Ik durf er een boekenbon om te verwedden dat het steeds hetzelfde boek is. Dat boek is dus maar een excuus. Een smoes om eens lekker een dutje te doen. Misschien hebben meer mensen het ook opgemerkt, maar wat geeft het? Hij doet tenslotte niemand kwaad en is ook niemand tot last. Misschien heeft hij wel een zeer poetslustige vrouw, die hem telkens maant tot “iets doen” en heeft hij deze acceptabele oplossing gevonden.

 

Gluren bij de buren

In de tuin van onze buren staan al sinds jaar en dag pioenrozen. De vorige buurvrouw was daar weg van, maar telkens als ze op z’n mooist waren, was ze op vakantie. Ik heb ze wel eens voor haar gefotografeerd, maar dat was toch niet helemaal het zelfde. De nieuwe bewoners hebben de tuin niet veel veranderd, dus staan de pioenrozen ook dit jaar weer volop te stralen. En ik geniet mee. Gewoon gluren bij de buren 😉