We hebben het met couscous gegeten. Het was verrukkelijk en we misten absoluut geen vlees. Het herinnerde me aan de tijd dat ik in verwachting was van oudste en ik geen hap vlees naar binnen kon krijgen. Zou het invloed hebben gehad?
In ieder geval heb ik maar eens gegoogled en wat vegetarische recepten verzameld. Want als ze samen komen, wil ik toch niet altijd hetzelfde voorschotelen.
Op de Vegetarische site heb ik dit recept voor courgettesoep gevonden. Dat ga ik zeker binnenkort maken.
Category Archives: Hobbies
Diëet
![]() |
Aan een rekje met ansichtkaarten kan ik maar moeilijk voorbij lopen. Er liggen hier dan ook stapels kaarten.
Aan wie stuur je nou zo’n kaart? Iemand die op dieet is, of moet of zou moeten? Beetje tricky, toch? |
Botanische tuin
Een botanische tuin is altijd wel een bezoekje waard, maar die in Tartu (Estland) is dat zeker. Mooi aangelegd, heel veel te zien en met een mooie kas.
Gelukkig werkte het weer mee, zodat we tussen de buien door de tuin in de zon konden bekijken. Nou ja, regen heeft ook zijn voordelen, want alles stond er fris en zeer groen bij. Ik was helemaal weg van deze prachtige Agapanthus.
Bietjessalade
Snijd of rasp de bietjes, evenals de augurken.
Meng halfom mayonaise en zure room (of yoghurt), voeg zout en peper naar smaak toe en eventueel wat geraspte mierikswortel.
Doe de bietjes en augurk in een kom en voeg het mayo-mengsel toe, schep goed om en zet een half uur in de koelkast, zodat de smaken goed kunnen intrekken.
Lekker bij gebakken aardappelen, maar ook heerlijk met haring!
EET SMAKELIJK!
Recycling
Sommige mensen hebben heel creatieve ideeën en blazen weggegooide spullen nieuw leven in:
Okay, je hebt een paar oude toetsenborden nodig en veel tijd en vooral veel geduld 🙂
Kantfabriek
Ik werd rondgeleid door een vriendelijke vrijwilliger. Hij vertelde me uitgebreid over de geschiedenis van de fabriek en liet de machines ook allemaal draaien. Onder luid lawaai rolde het kant uit de apparaten.Niet alleen de eigen collectie is te zien, ook worden regelmatig tentoonstellingen over allerlei textiele zaken georganiseerd.
Kijk voor meer info op de website van De Kantfabriek.
Fotoworkshop
| Afgelopen zaterdag volgde ik een fotoworkshop bij André Nijenhuis, hier in Rotterdam.
Meestal zijn dergelijke cursussen voor mensen met een spiegelreflexcamera, maar dit keer was het juist toegespitst op de compactcamera. |
![]() |
Ik dacht dat ik er redelijk mee om kon gaan. Nou niet dus.
Om te beginnen adviseerde André om de digitale zoom uit te zetten. Inzoomen gaat veel beter op de computer met Adobe Elements of Photoshop.
En dat wat me altijd abacadabra leek, diafragmagrootte en sluitertijden, werd me door de uitleg ineens een stuk duidelijker.
Al met al een nuttige zaterdagmiddag!
En van dat Adobe Elements weet ik ook nog niet genoeg. Dat wordt de volgende cursus!
Annie M.G.
Er zullen wel heel veel artikelen gewijd worden aan de 100ste geboortedag van Annie M.G. Schmidt. Ze is uiteindelijk toch een deel van onze cultuur. Zelf groeide ik op met Abeltje, de gedichtjes zoals Het Fluitketeltje en Pippeloentje. Toen de kinderen klein waren, heb ik telkens weer moeten voorlezen uit Jip en Janneke en dat vond ik helemaal niet erg.
En voor volwassenen waren er de musicals, zoals Heerlijk duurt het langst en Foxtrot. Een heerlijk, eigenwijs en tegendraads talent.
Maar het meest bekend is toch wel “Ja Zuster, nee Zuster!”, waaruit dit liedje stamt:
Borrelhapje
Afscheid
Na bijna twee-en-een-half jaar kwam er gisteen een eind aan de vervolgcursus patroontekenen bij de Rotterdamse Snijschool. Na de basiscursus kwam een trouwe groep elke week bij elkaar om onder leiding van mevrouw Both de fijnere kneepjes van het patroontekenen onder de knie te krijgen.
We tekenden jassen, blouses, mouwen, kragen, japonnen en als laatste een bruidsjapon. Soms leken het eenvoudige modellen, maar bij nader inzien zaten er geniepige moeilijkheden in verscholen.
Ondanks de pittige opgaven was het steeds een gezellige les. We zullen het zeker gaan missen.
Veel succes Marijke, Marlène, Lily, Antoinette, Louise en Thérèse. Ook Ellen veel succes en hopelijk is je enkel weer snel genezen.
En niet te vergeten mevrouw Both bedankt voor alle lessen.








