Woorden

Sinds kort ga ik weer elke week scrabbelen in clubverband. Met zo’n 10 tot 14 anderen spelen we dan een partij duplicate. Allemaal een bord en set letters voor je neus en de hoogste score proberen te vinden met de getrokken letters. Het woord met de hoogst haalbare score wordt op een groot scrabblebord gezet. En iedereen neemt dat op zijn eigen bord over. Zo heeft iedereen gelijke kansen. Er zitten steengoeie scrabbelaars tussen, die regelmatig een topscore behalen.

Maar de beste is “Vader Denktank”, want zo noemen wij de computer die de maximaal haalbare score geeft.
En dan ontdekken we soms zulke vreemde woorden. Wat dacht je van dretsen, kruchen of cave. Van ozing, ozendrop, iva of gekoterde?

Binnenkort zet ik hier een lijst (met de betekenissen), zodat ook andere Scrabble- en Wordfeud-fanaten er van mee kunnen profiteren.

Houmous met paprika

Dit recept van Nigella Lawson is echt heerlijk, snel klaar. Je kan er stukjes paprika of komkommer in dippen of op je brood smeren.

Nigella maakte een flinke schaal, voor een groots feest. Ik gebruikte iets minder, maar dat werd toch nog bijna een halve liter.

½ pot gegrilde paprika (Lidl) (uitgelekt)
1 blikje kikkererwten (Bonduelle) (afgespoeld en uitgelekt)
2 (of meer) eetlepels roomkaas
1-2 knoflooktenen
1 theelepel paprikapoeder

1-2 eetlepels olie
wat citroensap
peper, zout, chilipoeder naar smaak

Oogsten

Toen onze kinderen nog klein waren, kregen ze van mijn schoonouders allebei een fruitboom cadeau. Een peer, die helaas geveld werd door een ziekte en gerooid moest worden en een appelboom. Die staat dus al bijna 30 jaar in onze tuin, bloeit elk voorjaar en gaf matigjes wat appels in de herfst. Maar dit jaar was de appeloogst ineens behoorlijk. Want dit is het resultaat van een uurtje plukken.Wat over de schutting hing, werd door de buren geoogst en verwerkt.

De appels zijn goed rauw te eten, maar de meeste zijn toch te klein voor gewone consumptie. Maar ze gaven wel een flinke pan heerlijke, geheel natuurlijke en onbespoten appelmoes.

De geur van jasmijn

Vaak genoeg lijkt een boek me mooi, maar eenmaal aan het lezen verslapt mijn aandacht. Vele boeken die door anderen als een must werden aangeprezen, konden mij toch niet zo boeien.
Vorige week zocht ik op goed geluk in de bieb. Ik wilde een luchtig boek hebben en liet mijn keus vallen op “De geur van jasmijn”  van Janice Y.K. Lee. Het logo op de kaft beloofde een “romatisch verhaal” en dat is het ook, maar met een veel diepere achtergrond.
In het Hongkong tijdens de Japanse bezetting heeft Will een relatie met Trudy. Deze relatie is van grote betekenis. Zij  blijft een rol spelen, ook in de relatie met Claire, die pas in 1952 in Hongkong arriveert en stukje bij beetje leert waarom Will soms zo raadselachtig reageert.

Ik heb het boek ademloos uitgelezen en wilde meteen nog meer boeken van deze schrijfster lezen. Helaas, voorlopig is dit haar enige werk.

Haken

Gisteravond een workshop “tas haken” gedaan. Met Zpaghetti-garen. Dat is tamelijk dik garen, gemaakt van repen tricotstof.
Het was even wennen, zo’n grove haaknaald en zulke dikke draad. Maar na wat oefenen en de handen losmaken, lukte het. Het leuke was dat je helemaal geen haakster hoefde te zijn. En dat iedereen weer een heel andere tas had gemaakt. Dit was het resultaat van mijn inspanningen:

Open dag 2011

Zoals gewoonlijk was de tweede zaterdag in september gereserveerd voor de open dag van de Rotterdamse Snijschool. Er is op dit moment weer meer belangstelling voor het zelf maken van kleding en het was dan ook druk.

Dit keer kon ik geen foto’s van de modeshow maken, omdat ik zelf meeliep en mijn “divajas” toonde.

Maar een kleine indruk van wat er zoal te zien was kan ik toch wel geven. Het aanbod was weer zeer gevarieerd: kinderkleding, herencolberts, balroomjurken, sjieke tailleurs  en nog veel meer.

De onderste foto toont een stukje backstage, waar de mini-mannequins zich amuseerden met kleurplaten en viltstiften.

10.000

Dit is de 10.000e foto, die ik met met mijn vertrouwde Canon Photoshot A620 geschoten heb. 10.000 foto’s in krap 5 jaar, dus zo’n 2000 foto’s gemiddeld.

Ergens in een kast liggen hier nog analoge fotorolletjes, die ik in voorraad kocht voor mijn spiegelreflex. Ze zullen wel nooit meer worden gebruikt, zijn misschien al over de uiterste verkoopdatum. Toen werden al die rolletjes genummerd, gecodeerd en was de eerste foto er altijd een met ons adres erop. Je kon tenslotte niet weten of alles goed terecht zou komen. En de kosten die dat met zich meebracht.

Uiteindelijk waren die zo hoog, dat ik toch maar besloot om zo’n compacte digitale camera aan te schaffen. Voor erbij, dacht ik toen nog.
Nu staan er dus meer dan 10.000 foto’s (manlief fotografeert ook) op de computer. Min of meer netjes gerangschikt. En elke dag komen er nieuwe bij, want die camera sjouw ik steeds met me mee. Stel je voor, dat ik iets mis om vast te leggen….

Overdaad

De collage bij dit blogje had met gemak ook bij Stuureenfoto van deze week kunnen staan. Want overdadig was het, daar op de Knotsgekke Kaartendagen in Den Bosch. Overdadig veel vrouwen, overdadig veel papier, kleuren en knutselartikelen.

Maar wel super gezellig. En na afloop natuurlijk nog op een terrasje even napraten met thee, de laatste Bossche Bol en appeltaart.

Scrabble

Een smartphone  wordt natuurlijk niet alleen maar gebruikt om te bellen, maar je kunt er ook spelletjes op spelen. Zoals Scrabble, al heet dat dan Wordfeud en is het een ietsje anders. Maar dat mag de speelpret niet bederven.
Je kunt met een bekende spelen, maar ook met een onbekende, die dan voor jou wordt uitgezocht. Hinderlijk is wel dat sommige mensen een spel accepteren, maar dan verder niets meer van zich laten horen.
Maar goed, ik speel nu regelmatig met Bettie en we geven elkaar geen duimbreed toe. Ben ik bijna in slaap, zoemt plots mijn telefoontje op het nachtkastje. En dan moet ik wel kijken. Echtgenoot snapt daar niks van, maar die wordt er gelukkig niet altijd wakker van.