Zelfgemaakt

Al langer liep het plan om een “pak en plakworkshop” te volgen, samen met Dorothé. En afgelopen week was het dan zover. Bij haar thuis stond de tafel al klaar en had Lisette van Altijd Gezel-Li gezorgd voor een heleboel rollen prachtig gekleurd papier, lijm en kwasten. Zelf hadden we wat dingen meegebracht die wel een opknapbeurtje konden gebruiken. En gezellig kletsend met nog drie andere vriendinnen begonnen we met papier uitzoeken. Dan kwam het scheuren en vervolgens plakken. Het werd niets een erge smeerboel, al zaten mijn handen wel vol. Maar al met al ben ik erg tevreden met het resultaat. Een saaie bloempot werd een vrolijke sierpot. Een potje waar eerst handcrème in had gezeten, werd omgetoverd tot een leuk kralendoosje.

 

Knoopjes

Als je zelf naait, heb je natuurlijk wel eens een knoopje nodig. Dat kan soms best een hele zoektocht zijn, omdat je nou die éne kleur, dat juiste formaat of een speciale vorm wilt hebben. Als je het helemaal niet meer weet, kun je waarschijnlijk hier wel terecht. Een waar Walhalla voor knoopfanaten. Muren vol, netjes gerangschikt naar kleur, materiaal en formaat.
De eigenaresse maakt van al die knoopjes ook eigen creaties, van wanddecoraties tot lampenkappen. Alleen daarom is het winkeltje een bezoek meer dan waard!

 

Hand-made

  Zo heet dus de tentoonstellingin Museum Boijmans-van Beuningen en het is een ode aan het ambachtelijk product. Er is van alles te zien, van woest gebreide truien, fragiel snijwerk, grote stoere meubelen en oud en eigentijds zilverwerk. Mooi en ruimtelijk opgezet en -héél belangrijk- duidelijke uitleg wat alles is. De tentoonstelling loopt nog tot en met 20 mei, dus wil je hem nog zien, moet je toch een beetje voort maken.Het kamerscherm hiernaast lijkt oud, maar bij nader inzien is het van deze tijd en ontworpen door een Nederlands ontwerpbureau.

De mandjes hieronder zijn gemaakt van gespleten wilgentenen (fijnscheen), maar zo fijntjes en ontroerend mooi van vorm. Esmé Hofman is de enige in Nederland die deze techniek beheerst.

Zelfgemaakt

Een kaart voor Koningin Beatrix. Met een portret, dat ikzelf het mooiste van haar vind.
Of ik de kaart ook ga versturen? Welnee, wat moet ze daar nou mee? De komende tijd gaat Beatrix vast besteden aan heel andere dingen.

Het is dus een zuiver symbolische kaart. Maar met veel plezier gemaakt. En ik hoop van harte dat zij nog lang en gezond van een welverdiend pensioen mag genieten!

Papieren mode

Het rondje blogs dat ik elke dag afga, wordt steeds groter. Want van het een komt het ander. Iemand blogt over landkaarten, reuze leuk!
Maar dan kom ik via haar ineens op een kunstenares die van landkaarten en ander papier de meest waanzinnige creaties maakt.

Zoals deze japon. Niet van landkaarten, maar van bankbiljetten van over de hele wereld. Zorgvuldig aan elkaar genaaid en gemaakt in een stijl, zoals Britse lady’s die zo rond 1870 droegen.

Briljant idee, schitterend uitgevoerd!

 

 

Zelfgemaakt

Al een tijdje niet meer laten zien wat ik zoal zit te knutselen in mijn werkkamertje. Ik kan daar echt uren bezig zijn, maar niet alles is het waard om hier te tonen. Vandaag maar weer eens een kaart, die ik stuurde naar één van onze leden van de Scrabbleclub. De meeste leden zijn vrouwen, maar een kaart voor een man vind ik altijd wat moeilijker. Ik zocht wat “rare” maar officieel toegelaten woorden bij elkaar en maakte daar met Wordle een afbeelding van. Natuurlijk staat op mijn computer een echt Scrabble-font en zo was de kaart snel gemaakt.