In de keuken

Net als bij Klaartje is koken ook mijn hobby. Lekker rommelen, roeren, bakken, met een heerlijk resultaat.
Lastige bijkomstigheid is dat ik ook altijd zoveel rommel maak. Voor alles een nieuwe schaal, bord of lepel. En dan krijg je dit. De rommel na het maken van het Kerstmenu!
Maar een mooie illustratie bij het thema van Take-a-pic van deze week.

Gelukkig Nieuwjaar

Nieuwjaarsdag zonder Nieuwjaarsconcert uit Wenen, het is bijna ondenkbaar. Wat zou ik er graag eens bij willen zijn.
Maar dit alternatieve concert is ook niet te versmaden.
Zet het geluid aan, klik op het plaatje en volg de verdere instructies.

Deze leuke e-card staat op de site van Jacquie Lawson.

Bakken

Nee, zelf oliebollen of appelbeignets bakken doe ik niet (meer). Vroeger wel gedaan, hele schalen vol. Maar toen waren er nog twee jongens thuis die wel wat lustten. Maar zoveel als deze machine aan kan, nee ik moet er niet aan denken. Stel je voor, 10.000 appelbeignets of oliebollen per uur…

Gezellige oudejaarsavond!!

Witlofsoep

Deze soep is weer eens iets anders, misschien een idee voor kerst?

    4 flinke stronken witlof
    1 liter runderbouillon
    50 gram Roquefort, fijngesneden
    4 walnoten, gehakt
    1 sjalot
    200 ml creme fraiche
    2 kleine aardappels
    eventueel zout en peper
    klein klontje boter
    blende
    Snijd de sjalot fijn, net zoals de witlof. Houdt de bovenste helft van 2 stronken apart.

Smelt de boter in een soeppan. Laat de ui en de witlof even fruiten. Ze mogen niet kleuren, dus zet het vuur niet te hoog. Maak ondertussen 1 liter rundvleesbouillon klaar en schil de aardappel en snijd die in blokjes. Zodra de witlof zacht en glazig is, giet je de bouillon in de soeppan. Roer de creme fraiche erdoor en voeg de aardappel toe.
Kook het op een matig vuur in ongeveer 15 minuten gaar.

Ondertussen verdeel je de gehakte walnoot en de Roquefort over de vier borden. Snijdt de achtergehouden witlof extra fijn en verdeel deze over de vier borden.

Zodra de soep klaar is, maak je hem mooi glad met de blender. Eventueel op smaak brengen met witte peper en zout, maar dat is waarschijnlijk niet nodig.

Giet de soep in de borden et voila!

Dit recept vond ik op deze site.

Traditie

Het is al jaren een traditie bij ons thuis. Met Kerst bakt Leo minstens twee kerststollen. Eén voor onszelf en de andere om weg te geven.
Al lang tevoren halen we de spullen er voor in huis. En een paar dagen voor Kerst wordt een dag gereserveerd voor het bakken van de stollen.

Ik ben die dag niet nodig in de keuken. Ik word geacht me elders in het huis te verschansen. Leo is dan heer en meester achter het fornuis. En na een paar uur geurt het al heerlijk naar kaneel en citroenrasp. Langzaamaan vult de geur van gebakken brood het hele huis en dan begint voor mij het echte kerstgevoel.

En nu liggen er twee flinke stollen klaar om netjes te worden ingepakt!

Gemberchutney

1 groene chilipeper, fijngehakt
10 eetlepels geraspte gemberwortel
2 theelepels zout
6 theelepels suiker
sap van 1 citroen

Doe alle ingrediënten in een schaal en meng het met de mixer goed dooreen.

Deze chutney wordt in India dagelijks vers gemaakt, vandaar de kleine hoeveelheid. De chutney is zéér heet en je hebt er maar weinig van nodig. Dus voor liefhebbers van pittige kost!

EET SMAKELIJK !!

Uit: Het yoga kookboek

Kerstkrans

Vorig jaar zette Cora van Cleary Vintage een heleboel oude kerstplaatjes op haar blog.
Ik vond ze zo leuk en heb ze bijna allemaal op mijn computer gedownloaded. Eigenlijk met het idee er kerstkaarten van te maken. Maar chaoot als ik soms kan zijn, dat hele idee vergat ik en ik maakte hele andere kerstkaarten.

Toch heb ik de plaatjes voor een groot deel uitgeprint, uitgeknipt of gestanst met de Cuttlebug en van een kadertje voorzien. Daarna heb ik een oasis-krans bekleed met bladeren en de kleine vintageafbeeldingen erop geprikt. Strik er om en nu hangt hij te pronk in onze hal.

Vrolijk Kerstfeest!

Last year Cora of Cleary Vintage published lots of lovely vintage Christmas images. I loved them and downloaded them to my computer with the intention to use them for this year’s Christmas cards. But being somewhat chaotical I forgot this project and did not use the images.

However, I used them in another way. I printed them out, cut them out by Cuttlebug and gave them a nice border. Then I took an oasis-form, covered it up with leaves and pinned the images on it. A nice bow completed it.

Thank you Cora.
Have a nice Christmas and a happy 2011.

Roodborstje

Vandaag zo’n lekkere zondag voor allerlei kleine klusjes. En een beetje knutselen voor mezelf.

Het thema van Sunday Postcard Ard kon ik niet weerstaan. Vogels zijn bij mij altijd al favoriet, maar een roodborstje is dat helemaal.
Het lijkt of het diertje getekend is, maar het is een gescande en met Photoshop bewerkte foto uit een magazine.

en met Photoshop bewerkt.