Aspergetaartjes

Het is weer de tijd voor Kerstrecepten. Dit zou bijvoorbeeld kunnen. Mooi van kleur, van te voren te bereiden en bijzonder:

voor 4 personen:
4 plakjes hartige taartdeeg (diepvries)
16 groene asperges
150 g diepvriesdoperwten
3 lenteuitjes
200 ml slagroom
100 g parmezaanse kaas (stukje)
3 eieren
zout & peper
1 tl suiker
wat boter + bloem (invetten vorm)

Oven voorverwarmen op 200°C.
Spreid de plakjes deeg uit op het aanrecht om te ontdooien.
Breng de doperwten met de slagroom, wat zout en suiker aan de kook.
Laat 5 minuten zachtjes koken tot de doperwten gaar zijn.
Pureer met de staafmixer en laat afkoelen.
Snij de houtige onderkanten van de asperges en kook ze 5 minuten in water met zout.
Snij de lenteui in ringetjes.
Rasp de kaas.
Klop in een kom de eieren los en klop de doperwtenpuree, geraspte kaas en royaal peper en zout erdoor.
Vet vier (vierkante) ovenschaaltjes in met boter en bestrooi met wat bloem.
Doe het deeg erin, zorg voor opstaande randjes.
Leg de asperges erin. Giet het eimengsel erover.
Laat in de oven in ± 20 minuten gaar en knapperig worden.
Wip de taartjes uit de ovenschaaltjes en serveer op borden.

Dit recept heb ik van de site Koken met Karin, waar nog veel meer heerlijke en goed te bereiden recepten staan.

Opgeruimd

Zo, het is er eindelijk van gekomen.

Al maanden was ik van plan om mijn ATC’s eens op te ruimen. De oude, klunzige probeersels uit de map gehaald. Dat wat overbleef en mijn goedkeuring kon wegdragen, weer opnieuw gescand. Goed voor bijna een hele middag en avond rommelen.
Want daarna moest alles nog op Flickr gezet worden, van een beschrijving voorzien en gesorteerd worden.
De ATC hiernaast is vrij recent, één uit een serie van vier.

Nieuwsgierig geworden? Neem dan hier een kijkje en misschien kunnen we ruilen?

Tonijnsaus

Voor 4 personen:

4 eetlepels olijfolie

2 tenen knoflook, gehakt
2 eetlepels gehakte peterselie
6 grote, rijpe tomaten, ontveld en klein gesneden
zout en peper naar smaak
250 gr. Tonijn op olie (blik), uitgelekt en in stukjes verdeeld.

Verhit de olie in een grote koekepan en fruit de knoflook en peterselie ongeveer 3 tot 4  minuten.
Voeg tomaten toe, breng op smaak met peper en zout en laat de saus ongeveer een kwartier sudderen.
Schep de tonijn door de saus en haal de pan van het vuur.

Lekker bij spaghetti.

EET SMAKELIJK!!

Uit: Rome, uit eten in Italië

Serene rust

Het had geregend en we waren bijna de enigen die middag. In de grote Shukkei-en tuin in Hiroshima heerste een serene rust.
Je waant je in een sprookjeslandschap en dat is het ook wel een beetje. Want de planten en bomen worden met pijnlijke nauwgezetheid gesnoeid, de bruggetjes en doorkijkje zo geregisseerd totdat de illusie van een weids landschap wordt gerealiseerd.

Paleisrijst

De komende weken wil ik graag wat recepten publiceren die refereren aan de landen waar onze zoon door reist. Dit is een Turks recept:

Voor 4 personen:

1 ui, gesnipperd
50 gram krenten, gewassen en uitgelekt
200 gram kipfilet in blokjes
zout en peper naar smaak
2 eetlepels boter of margarine
ca. 65 gram pijnboompitten
ca. 6 dl. kippenbouillon (van blokje)
250 gram langkorrelrijst
1 zakje saffraan
½ theelepel pimentpoeder

Bestrooi de kipfilet met peper en zout. Verhit in een braadpan de boter en bak de kip en pijnboompitten hierin ongeveer 1 minuut. Ui erbij doen en nog ca. 2 minuten glazig bakken.
Schep de rijst door de kip en voeg de bouillon toe. Krenten, saffraan en piment toevoegen. Deksel op de pan en alles in ongeveer 20 minuten op een laag vuur gaar laten worden.

Pan van het vuur nemen en alles onafgedekt nog ca. 10 minuten laten uitdampen.

Lekker met een frisse tomatensalade.

PS: pimentpoeder kan ook worden vervangen door wat kruidnagelpoeder en extra peper.

EET SMAKELIJK !!

Uit: De streekkeukens van Europa-Turkije – uitgave AH

Gehaakte beer

In een periode dat ik graag iets “kleins” omhanden had, haakte ik graag kleine beertjes. Haken is deze week ook het thema bij Take-a-pic.

Van een vriendin had ik een zak vol haakgaren gekregen, onder voorwaarde dat ik voor haar een beertje zou haken. Het werd “Glacia”, een witte beer. Hoe klein ze is, zie wel. Ze past met gemak in mijn hand. Maar ik hou wel van priegelig werk.

Amsterdamse eieren

Dit voorgerechtje vond ik in een Engels boek met recepten die van te voren klaar gemaakt kunnen worden.

8 hardgekookte eieren
30 gram gesmolten boter of margarine
1 eetlepel gehakte peterselie
1 theelepel (scherpe) mosterd
125 ml room
zout en peper
ca. 30 gram gemalen kaas

Hak de eieren en vermeng ze met gesmolten boter, peterselie, mosterd en room. Breng op smaak met zout en peper.
Verdeel over 6 kleine bakjes. Dek af met folie en zet ze minimaal 4 uur in de koelkast.
Afmaken:
De oven voorverwarmen op 190-200 graden Celcius.
De folie verwijderen, kaas over de schaaltjes verdelen ongeveer 10-15 minuten bakken tot de kaas gesmolten en goudbruin geworden is.

EET SMAKELIJK!!

Uit: Night before cookery by Anne Marshall