Old memories

mei-1 Voor Leo’s verjaardag gaf ik hem een bon voor een dagje toeren. Niet zomaar in een auto, maar in een oude VW Kever, de auto die hij had toen we elkaar leerden kennen. En waarmee we vele duizenden kilometers hebben gereden, zoals van Rotterdam tot aan Pylos, op het puntje van de Peleponnesos.

We besloten onze toer in de lente te maken en vorige week was het dus zover.
De ontvangst bij Vintage Road Trips in Amersfoort was prima. De Kever stond al klaar, inclusief picknickmand.

In één dag heen en terug naar Griekenland is iets te veel gevraagd, maar een tochtje door de Flevopolder kan natuurlijk wel.

Dat het regende en heel koud was, vonden we niet zo erg. We zaten comfortabel en droog en konden genieten van het rijden in een auto die bijna 50 jaar oud was. De stoelen waren comfortabel, alle knoppen werkten en al kreeg Leo gespierde armen van het sturen zonder stuurbekrachtiging, we hadden een topdag!

We kunnen zo’n dagje naar Memory Lane echt aanbevelen. En wie liever een oude DeuxChevaux of een vintage Porsche rijdt, die zijn ook te huur.

Teruggevonden

blog-april-B-05 Op de Oude Binnenweg in hartje Rotterdam worden de gevels gerenoveerd. Niet voor het eerst, zoals blijkt. Want deze gevel kwam te voorschijn toen de moderne gevel werd weg gebikt.

Een mooie natuurstenen boog met daarboven een prachtig tegeltableau van de destijds daar gevestigde boter-, melk-, kaas- en eierenhandel.

Het zou natuurlijk leuk zijn als een dergelijke winkel daar opnieuw komt, maar dat is nog maar de vraag. Maar die gevel blijft zeker bewaard. Zoveel ouds is er helaas niet meer in Rotterdam te vinden, dus laten we er zuinig op zijn.

 

Schutting

Blogfotos-D-03 Och, wat vind ik dit toch jammer. Zo’n houten schutting, die de hele tuin afsluit. Het geeft mij meteen een claustrofobisch gevoel.
De heg ernaast is toch veel leuker? En als je dan geen heg wilt of kunt knippen, dan zou je er toch een lager hek kunnen zetten? Ik weet het, smaken verschillen…

Koningsdag

Vandaag wordt Nederland weer helemaal oranje. Nou ja, bijna helemaal. Niet iedereen hijst zich in dit soort shirts. Hopelijk wordt het een beetje goed weer, zodat alle festiviteiten door kunnen gaan.
Ik wens in ieder geval onze koninklijke familie een gezellige en aangename dag!!

Blogfotos-D-05

Doordouwertje

Ik moet altijd een beetje lachen als ik in de tuin bezig ben, zo’n klein plantje zie dat tussen de stenen uit piept. Het heeft geen handjes of voetjes, maar wel een enorme kracht. Want het groeit tussen alles, hoe klein het randje aarde ook is. Het duwt de stenen weg of maakt gaten in het asfalt. Misschien vinden jullie het wel onkruid, dat verdelgd moet worden. Maar ik heb toch wel bewondering voor zo’n doordouwertje.  Blogfotos-D-01

Soms mag ie nog even blijven staan, al krijgt op den duur mijn “netheidsgevoel” toch wel de overhand 😉 😉 😉

Beroep

Blogfotos-B-01 De mannen hier op de foto doen heel gespecialiseerd werk. Het zijn “roeiers” en hun werkgever is Roeiers Vereniging Eendracht (RVE). Een bekende in de Rotterdamse haven. Vroeger roeiden ze inderdaad met hun bootje naar het schip en namen de trossen over om die dan vast te maken aan de bolders op de kade. Dat gebeurt nu anders. De schepen komen dicht tegen de kant en met een dunner touw worden de trossen over gegooid. Zeker bij zo’n groot container- of cruiseschip is dat een hele en zware klus, die nauwkeurig en goed uitgevoerd moet worden.  Vorige week lag de Ovation of the Seas met 8 trossen voor en 8 achter vast. Alleen de mannen van de RVE mogen dit werk in Rotterdam doen.

 

Kat

Ik vraag me af wat er nou zo lekker is aan het vijverwater in onze tuin. Want deze kat is er regelmatige gast. Hij kijkt eens loerend om zich heen en gaat dan drinken. Soms probeert hij een salamander uit de vijver te verschalken, maar dat lukt hem niet zo goed. Ach, we laten hem maar. Hij doet tenslotte geen kwaad.

drinkende-kat

Bomen

Zo maar een plaatje van een Rotterdamse singel. Nou ja, zomaar…. Ik vind dit toch zo’n mooi stukje Rotterdam. Tijdens mijn middelbare school tijd kwam ik al vaak hier en nu ook weer regelmatig, want onze jongste woont er sinds een jaar. Hij werd niet alleen verliefd op het huis, maar ook op het uitzicht, dat elk seizoen een heel speciale charme heeft.
En de enorme houten appels van Kees Franse geven er nog een extra accent aan. 
blogfoto-april-15-C-10

Verwennen

blogfoto-april-15-C-01 Uit Japan kreeg ik vorige week een prachtig kleurboek, vol met traditionele Japanse patronen. Die vind ik zo mooi en de zendster maakte me dan ook heel erg blij met haar cadeau.
Zelf was ik al een tijdje van plan een mooie doos aquarel kleurpotloden te kopen. En dat heb dan ook maar meteen gedaan.
Soms moet je jezelf eens lekker verwennen. Ja toch?

Thee

Omdat ik probeer zoveel mogelijk bewust te eten en te drinken, zitten we sinds enkele weken weer geregeld aan de thee. Geen wijn, bier of limonade, maar lekkere thee. Die ik in soorten in voorraad heb en waar nu dus weer geregeld gebruik van gemaakt wordt. En dat bevalt ons prima.

Dat staat toch ook heel gezellig, zo’n grote pot op tafel, biscuitje erbij?

Dit hier is Chinese groene thee, maar er liggen nog Japanse en Indiase soorten in de kast. We kunnen voorlopig vooruit…

 blogfoto-april-15-C-09