Schatkamer

klik op de foto om het liedje te horen

Soms wordt er ergens in een archief een pareltje opgediept. Zoals dit: Jules de Corte die “Wie in het Nederlands wil zingen” vertolkt.

Een heerlijke melodie en een sarcastische tekst, die vraagt om even rustig naar te luisteren.

Het is een fragment uit de eerste aflevering van een serie radioprogramma’s uit 1982, waarin Herman Stok interviews heeft met diverse mensen.

Wie nog meer wil horen, zoekt naar “De schatkamer van de Nederlandse muziek”of klikt op deze link.

Laurierstruikje

img_20260609_114348242_hdr3645441974335640980

Al een hele tijd staat deze plant buiten in een pot voor mijn keukenraam. Het is een echte laurier (Laurus nobilus) en die plant is zo gemakkelijk. Vraagt zo nu en dan een plens water en groeit tegen de klippen op.

In het voorjaar en in de zomer komen er talrijke nieuwe blaadjes aan. In het najaar knip ik hem terug en droog de blaadjes dan. Soms hang ik ze op, maar dat is eigenlijk te stoffig. Dus verdwijnen ze in een (kook)boek om later in een kruidenpotje te belanden.

En dan krijgt zo’n blaadje zijn eindbestemming in een potje soep of heerlijke stoofpot. Je proeft het niet al te nadrukkelijk, maar vergeten maakt zo’n gerecht een beetje flauw.

De pot blijft altijd buiten staan. Al moet ik wel zeggen dat er langs de muur een verwarmingsbuis loopt, dus het vriest er nooit heel hard. Natuurlijk kun je een laurier ook gewoon in de volle grond zetten. Vergeet dan niet de blaadjes te oogsten, want laurier is in de winkel best aardig aan de prijs. En nu zijn ze gratis en voor niks.

Handig dingetje

img_20260607_1839575921450658257197178832

Ondanks al zo lang een huishouden runnen, vond ik laatst toch weer eens een nieuw handig dingetje.

Ik kocht het bij de Wibra, zo’n snuffelwinkel met van alles en nog wat. Ik koop er schoonmaakspullen, theedoeken, knutseldingetjes en nu dan dit.

Het felle geel trok meteen mijn aandacht. Uit de verte leek het plastic, maar het bleek van stevig metaal. Dus je kunt goed kracht zetten bij het persen van een citroen of limoen. Dat gaat beter dan op zo’n citruspersje. En je kunt dan meteen wat boven je gerecht druppelen.

Misschien ligt zo’n apparaatje al lang in jullie la, maar ik zag het dus nu voor het eerst. En die kleur maakt niet alleen vrolijk, maar is ook niet te missen in de keukenla.

Verkeerd begepen

Bron: Facebook / Maurits Burgers

Je wandelt door de duinen en ziet dit bord.

Hè, wat bedoelen ze nou?

En dan realiseer je je dat er geen woord Engels staat, maar het gewoon Nederlands is.

Oh, oppassen dus dat je niet uitglijdt.

En die blije haan is in geen velden of wegen te ontdekken.

Zonnetjes

img_20260603_1715099584980915420557947383

Ik verwachtte een flinke pil toen ik dit boek in de bieb reserveerde. Maar het bleek een klein boekje te zijn, dat met gemak op mijn handpalm past.

Er staan zo’n 100 spreuken en wijze woorden in, allemaal bedacht om het leven ietsje zonniger te maken en somberheid uit te wissen. Her en der zal ik er eens eentje plaatsen.

De foto’s zijn geen van alle mooi, maar geven een pagina uit het boekje weer.

Als de spreuk je maar wel doet (glim)lachen en de zon een beetje laat schijnen.

Verschil

De bonte hulst in onze voortuin groeide tegen de klippen op. Niet alleen in de hoogte, maar ook in de breedte. En vooral langs het pad naar de deur werd dat lastig.

“Zal ik hem snoeien?” vroeg de tuinman. “Maar niet schrikken hoor, dat wordt een heel verschil.”

Ja, wat moet dat moet dan maar. Al was ik niet voorbereid op dit beeld. Een vrijwel kale struik, die een beetje armetierig stond te wezen.

img_20260530_145803582_hdr5576617080845248280

Dagelijks bekeek ik of ik al wat zag groeien.

Wekenlang geen enkel teken, toen kwamen er piepkleine puntjes aan de takken. Allengs werden ze groter, roodachtig. Ja hij groeit, maar traag… traag.

En nu? Na een beetje extra water, een flinke regenbui en volop zon is hij opnieuw niet meer te stuiten.

Gelukkig, alles kwam dus goed!

Geen straat

Na de Haagse markt namen we de tram en reden naar de Fred. Dat is een liefkozend naampje voor de Frederik Hendriklaan in Den Haag. Winkels in allerlei soorten, chique, gewoon of zo maar gezellig.

We hoefden niks te kopen, schoondochter en ik zijn allebei meer snuffelaar dan koopgraag. Een bezoek aan de boekenwinkel van Paagman is altijd leuk. Niet alleen kijken bij de boeken, maar ook bij de talloze hebbedingetjes.

Op maandag waren jammer genoeg ook veel winkels dicht en moesten we ons beperken tot etalages bekijken. En daar zag ik deze spiegelverzameling. Genoeg om je zelf op allerlei manieren te bewonderen.

Bewonderen deed ik ook de gevels van de huizen. En we belandden uiteindelijk bij een gezellige zaak voor een aperitief om daarna een restaurantje op te zoeken.

Spelletje

img_20260520_2127331578387282406994695333

Oh, die hebben we ook nog, klonk het uit de mond van oudste zoon. Hij hielp me met het opruimen van allerlei dozen, die nog op zolder stonden stof te happen.

In de meeste dozen zaten strips, tijdschriften. Het was een heleboel bij elkaar, want in een mensenleven wordt heel wat verzameld. Maar uit één doos kwam dus dit spelletje. Kan ook weg, vond hij. Maar dat was ik niet met hem eens.

Dat wilde ik wel houden. Een klein beetje uit nostalgische overwegingen, maar ook om dat spelletje nog een te spelen.

Dus gingen de stukjes op tafelen begon ik met het invullen van de dertien stukjes. Allemaal verschillend van vorm op twee na. Het duurde een avond en toen had ik één oplossing gevonden.

Er zijn 1641 verschillende mogelijkheden, dus ik kan voorlopig wel vooruit.

Andere koek

M., die uit Suriname komt, vertelde dat ze heel vaak geen gewone bloem maar kikkererwtenmeel gebruikt als ze pannenkoeken bakt. En ook onze zoon gebruikt dat vaker.

Dus ging ik op zoek naar kikkererwtenmeel of in het Engels “gram flour”. Dat was nog niet zo eenvoudig, maar bij de Iraanse winkel bleek het hoog op een plank te staan. En zoiets moet ik meteen uitproberen. Ik zocht naar recepten en dan kom je al gauw in de Indiase keuken terecht, maar het wordt ook gebruikt in Frankrijk en Italië. Dus moet ik nog eens naar recepten zoeken.

img_20260522_1641437286340812098756683709

Het werd een allereenvoudigst recept: kikkererwtenmeel, gelijke hoeveelheid water en wat zout. Verder niks. Er werd aangeraden het beslag wel even een tijdje van te voren maken.

En dan bakken. In mijn kleine koekenpannetje werd het niks. Het plakte en ik kon de pannenkoek niet omdraaien. Maar in mijn pan met anti-aanbaklaag lukte het voorbeeldig. Niet te dun, niet te dik.

Ik belegde de koek met een restje groenten en serveerde er salade bij. Een prima maal. De pannenkoek smaakte heerlijk. Zo kom je eenvoudig aan voldoende eiwit en peulvruchten. Het is het proberen zeker waard.

Volgende keer vul ik het beslag met wat fijn gesnipperde groenten en wat kruiderij. Ik hou je op de hoogte.

Dubbelgangers

Overkomt het jullie ook weleens? Je ziet iemand en denkt “die ken ik toch..” en dan later schiet je te binnen dat de man of vrouw wel heel erg op iemand anders leek, bijna als een eeneiige tweeling.

Zoals laatst, toen we zoekend naar een adres werden aangesproken door een man. Hij leek sprekend op een bekende acteur. Zelfde haar, zelfde postuur, zelfs zijn stem, een beetje slissend. Ik keek nog eens rond of ik een verborgen camera zag, maar nee. Hij was gewoon loodgieter en maakte een klusje af.

Later die week zag ik op de televisie een vrouw die als twee druppels water leek op een wandelvriendin. Ook weer zoveel gelijkenis. Zelfde ronde gezicht, zelfde haarimplant, zelfs de zelfde lipvorm. Het kon niet anders dan dat het wel een dubbelgangster moest zijn.

Want er wordt beweerd dat iedereen een dubbelganger heeft. Eigenlijk zou ik de mijne wel eens tegen willen komen…