Forelpâté

Een snel bereid borrelhapje:

gerookte forelfilet (Lidl of Aldi)
citroensap
mayonaise
peper en zout
licht geroosterde boterhammen, zonder korst
radijsjes

Prak de forelfilet fijn en vermeng met mayonaise, citroensap en peper en zout naar smaak.
Besmeer hiermee de geroosterde boterhammen.
Snijd ze in 4-6 stukjes en beleg elk stukje met een radijsje.

Recept: Praagse salade

Monument voor Kafka Wat er Praags is aan deze salade ontgaat me, maar Kafka is wel duidelijk aan Praag verbonden.

50 gram gekookte ham, in reepjes
50 gram gebraden varkensfricandeau, in reepjes
100 gram belegen Goudse kaas, in reepjes
1 kleine ui, gesnipperd
3 middelgrote zoetzure augurken, fijn gehakt
1 zachtzure appel, in blokjes
sap van ½ citroen
100 gram kwark
Worcester saus, tabasco, zout en peper naar smaak
2 paprika’s
tuinkers of peterselie

Meng ui en appel met het citroensap. Maak een sausje van de kwark, met zout, peper, Worcestersaus en tabasco.
Meng alle ingrediënten, behalve de paprika’s, met de saus.
Was de paprika’s, halveer ze en verwijder zaad en zaadlijsten. Bestrooi de binnenkant met zout en peper.
Serveer de salade in de paprika helften.
Garneer met wat tuinkers of peterselie

Uit: 100 heerlijke salades met kaas, uitgave 1982 Het Nederlands Zuivelbureau

Recept: Classic Coke Float

Dit recept komt uit Amerikaans kookboek met allerlei ijsrecepten. Het is de bedoeling dat je het ijs zelf maakt in een speciale machine, maar ik denk dat het met gekocht ijs evengoed smaken zal.

Voor een extra koud drankje:

1-2 bolletjes vanille ijs
1 blikje (of flesje) gewone Cola
Een lang gekoeld glas.

Doe het ijs in het glas en vul bij met ijskoude Cola. Serveer met een rietje en een lange lepel.

Vierkant vlees

Toen onze kinderen klein waren, kon ik ze geen groter plezier doen dan “vierkant vlees” klaar te maken. Zo noemden ze Smac. Je weet wel, zo’n rechthoekig blikje met een sleuteltje eraan om het open te maken.

Vooral in de vakantie kwam het nogal eens op tafel, gebakken, in plakken of blokjes door rijst of macaroni. Voor de smaak moesten er altijd wel kruiden bij of een sausje. Of later sambal, voor de pittigheid.

Maar op een keer had ik iets heel anders klaar gemaakt. Niks blikje Smac, maar lekkere ham, varkenshaas en champignons. Met aardappeltjes en groente. Het was behoorlijk wat werk geweest en dat midden in de zomer, op een bloedhete dag. Ik denk dat we onze trouwdag vierden.

De jongste keek argwanend naar zijn bord en prikte lusteloos in een hamblokje. Oudste had geen honger. Nou ja, ik had me natuurlijk niet voor niets uitgesloofd, dus eten moesten ze, vond ik streng. Heel voorzichtig proefde jongste zo’n blokje en sprak toen de gedenkwaardige woorden: “Oh, dat is best te eten hoor! Het is gewoon vierkant vlees”.

In de “ Allerhande” van deze maand staat dat Smac weer helemaal in is. Maar jammer, daar hoef ik nu niet meer mee aan te komen. Inmiddels koken de zonen al lang zelf en heel creatief. Die willen het vierkante vlees niet meer.

Recept:Pasta met basilicumolie

voor 4 personen
300 – 350 gram pasta (spaghetti of tagliatella)
2 sjalotten, gesnipperd
2 bakjes kastanjechampignons, in schijfjes
ca. 30 gram basilicumblaadjes
2-3 teentjes knoflook, in schijfjes
8-9 eetlepels olijfolie

zout, peper, snufje tijm
geraspte kaas

Doe de knoflook, basilicum en 7-8 eetlepels olie in een hoge kom en pureer met de staafmixer. (Het kan ook in een vijzel); voeg zout en peper naar smaak toe.
Verhit de resterende olie in een hapjespan en bak hierin de sjalotten even aan, doe de champignons erbij en bak alles goed door, totdat de champignons vocht beginnen af te geven.
Breng op smaak met peper, zout en wat tijm.

Kook intussen de pasta gaar. Giet af.
Roer de basilicumolie door de pasta.
Lepel de champignons bovenop de pasta en bestrooi met geraspte kaas.

Serveren met een frisse tomatensalade.

EET SMAKELIJK!!

Ken ik u?

Gelukkig zitten er weer kikkers in onze vijver. Ze waren een tijdje weg, of hielden zich verscholen. Maar sinds kort zie ik ze weer zo nu en dan op de rand zitten.

Daar staat ook een bronzen kikkertje op. En als nieuwkomer moet je dan wel even kennismaken, nietwaar?

Recept: aardbeiencrème

Aardbeien zijn er weer volop en vormen het hoofdingrediënt van dit zomerse nagerecht:

Aardbeiencrème

voor4 personen:
3 blaadjes witte gelatine
375 schoongemaakte aardbeien
30 gram suiker
2 eetlepels sinaasappellikeur (bijv. Grand Marnier)
1 eetlepel citroensap
1/4 liter slagroom

Gelatine in ruim water weken.
4 mooie aardbeien met kroontje bewaren
250 gram aardbeien pureren, de resterende aardbeien in kleine stukjes snijden.
De puree in een pan zachtjes verhitten, maar vooral niet laten koken.
Gelatine uitknijpen en blad voor blad door de puree mengen tot alle gelatine is opgelost.
Het vruchtenmengsel verder op smaak brengen met suiker, citroensap en sinaasappellikeur.
Zeker 15 minuten koel wegzetten.
De helft van de slagroom halfstijf kloppen en door de puree spatelen.
Daarna de aardbeistukjes er doorheen roeren.
De massa over 4 glazen verdelen.
Minstens 4 uur in de koelkast stijf laten worden.
De rest van slagroom stijf kloppen,
Glazen versieren met een toef slagroom en een achtergehouden aardbei.

Sunday Postcard Art: India

India, onderwerp vandaag bij Sunday Postcard Art.

Ik was er nog nooit, maar wil er best wel een keer naar toe. Het lijkt me een land van geuren, kleuren, enorme rijkdom en afgrijselijke armoe. En van films natuurlijk. Bollywood vormde dan ook de inspiratie voor deze kaart.

Hoe het in India werkelijk is, horen we te zijner tijd. Want jongste zoon gaat binnenkort voor een half jaar door dat land reizen.

India, is today’s theme with Sunday Postcard Art. I never have been there, but would like to see that country. It seems to me a mix of colours, smells, enormous richness and terrible poorness. And of films, of course. Bollywood was my inspiration for this card.

How it really is in India we will hear within short, as our youngest son will travel for half a year through India

Zeereizen

Wat een toepasselijk thema bij Sunday Postcard Art: zeereizen. Dit weekend doet het grootste cruiseschip ter wereld Rotterdam aan. Morgen gaan we kijken.

Maar ik liet me inspireren door de oceaanstomers van vroeger (met dank aan de site van de Rotterdamse Lloyd, waar ik alle gebruikte plaatjes vond).

A lovely theme this week with Sunday Postcard Art: sea-voyages. This weekend the largest cruiseship in the world will call at Rotterdam. Tomorrow we will take a look at her.

But I got inspired by the older seacastles (thanks to this site of the Rotterdamse Lloyd, whre I found all the images for this card).