Quinoa

De verenigde Naties hebben 2013 uitgeroepen tot het jaar van QUINOA (spreek uit ˈkiːnwɑː). De kleine ronde korreltjes zijn het zaad van een plant die niet tot de graan- en ook niet tot de grassenfamilie behoort. Maar in de Andes gebruiken de Inca’s het al vele eeuwen.
Ik had er al van gehoord, maar nog nooit gegeten. Vorige week toch maar eens geprobeerd. Het moet heel eiwitrijk zijn en er vullen, goed passend dus in een menu waar op de calorieën gelet wordt!

Je kookt het ongeveer als rijst en ik  maakte er dit vegetarische gerecht bij:

Ingrediënten:
(4 personen)
2 uien, gehakt
2 teentjes knoflook, gehakt
4-5 paprika’s, in repen
1 rode peper, in kleine stukjes gehakt
klein blikje tomatenpuree
klein blikje mais
peper, zout, gemalen koriander (=ketoembar)
300 gram quinoa
1 groentenbouillonblokje
wat olie om te bakken
100 gram geraspte (parmezaanse) kaas

Zet de quinoa op met 450 ml water en het bouillonblokje. Laat ca. 8-9 minuten goed doorkoken, tot er putjes in de oppervlakte komen. Neem van het vuur af en laat nog ongeveer 10 minuten staan, zodat het mooi droog wordt.
Fruit de uien en knoflook aan in de olie.
Voeg tomatenpuree en rode peper toe, fruit kort mee.
Voeg de paprika er bij, bak even stevig aan.
Voeg peper, zout en ketoembar naar smaak toe en stoof alles op lager vuur tot het gaar is. Roer tot slot de maiskorrels erdoor.

Leg een stuk bakpapier op een bakplaat en maak hierop 4 kleine kaashoopjes. Zet ca. 1 minuut op vol vermogen in de magnetron of zolang in een hete oven totdat de kaas geheel is gesmolten. Laat even afkoelen.
Serveer de quinoa met de gestoofde paprika’s en leg er de kaaswafels op.
Geef er eventueel nog wat salade bij.

EET SMAKELIJK!

Ad fundum

  Bij Nanos zag ik hem voor het eerst en ik wist: “dat wil ik ook”. Zo’n leuke houder voor een pot pindakaas, waarmee je vogels de tuin in lokt. Even googlen en al snel hier gevonden. Besteld en binnen twee dagen in huis. Er past alleen een pot pindakaas in van de fabriek uit Delft of van onze nationale grootsuper, maar dat was niet zo’n probleem.
We hingen hem aan de tuinkast en wachtten af. Echtgenoot had er een hard hoofd in, maar kreeg al snel ongelijk. De vogels kwamen er feilloos op af. Eerst kwamen de mezen, later ook spreeuwen en kraaien. Die zijn minder lenig en moeten dus de gekste capriolen uithalen.
En ‘smorgens aan de ontbijttafel heb ik er prachtig zicht op. Binnen twee maanden was de pot leeg, ad fundum, helemaal tot op de bodem leeg gesnaveld.
Er hangt al weer een nieuwe. Ben benieuwd hoe lang die meegaat.

 

Gemakkelijk…?

Na de feestdagen liggen er diverse artikelen in de supermarkt, die het toch niet helemaal maakten.
Zoals dit pakje: een mix voor appelmoes.

Appelmoes??? Dat is toch het eenvoudigste gerecht om klaar te maken. Je schilt een paar appels, snijdt ze in stukjes, spoelt ze af en zet ze met aanhangend water op. Even zachtjes verwarmen, zo nu en dan roeren tot alles zacht is geworden en suiker en/of kaneel naar smaak toevoegen. Klaar is Kees. Ik schat dat het allemaal nog geen 20 minuten duurt.
Bij deze mix moet je toch ook nog 2 appels, geschild en in stukjes, toevoegen, mix toevoegen en 45 minuten laten koken. Dus geen tijdwinst, maar tijdsverlies.
Hoeveel dit pakje kost weet ik niet, maar vast meer dan de prijs van wat suiker en een snufje kaneel. Duur gemak dus op de koop toe ……

 

Fabulous Fifties

Het lijkt wel of de Fifties een revival doormaken. Van de serie Mad Men tot de mode van Prada, het ademt allemaal een beetje de sfeer van de jaren vijftig. En misschien willen we het ook wel zo. Net als kort na de oorlog, toen er weer swung in het leven kwam, alles opgewekt en positief benaderd werd. Want van al die sombermansen op de TV word je toch niet vrolijk.

De tentoonstelling in het Gemeentemuseum in Den Haag geeft een mooi beeld van de mode toen. Met vrolijke jurken, petticoats, heren in keurige pakken, met hoed en handschoenen. Even terug in de tijd.

Koekjes

Van manlief kreeg ik met kerst deze stempel. Maar nu eens niet om kaarten mee te maken, maar om koekjes mee te bestempelen, zodat ze echt helemaal “homemade” zijn. De beer erbij was een grapje, al weet je nooit natuurlijk….
Elke dag koekjes, dat maakt natuurlijk berenrond!

Volgende week dus maar op zoek naar een recept voor lekkere, maar niet te calorierijke koekjes. Wordt dus vervolgd!

Kerstgeur

Zo langzamerhand begint het hier heerlijk te ruiken, naar dennenboom, specerijen, Glühwein en kerstbrood.
Want deze kerststol heb ik zelf gebakken. Dat had ik al jaren niet meer gedaan, maar deze week kreeg ik op de laatste nipper toch de geest!
Het ziet er heerlijk uit en naar de ingrediënten te zien moet het ook heel lekker smaken. Maar die proef op de som krijgen we pas op kerstmorgen.

Het recept haalde ik van internet.

Komkommersoep

Nog zo’n recept dat van te voren en zeer eenvoudig te maken is. Voor de garnering kun je zelf een keuze maken: zalmsnippers, hamreepjes, kaasreepjes of een kaas(st)engeltje erbij.

(voor 4/8 personen)
2 komkommers
2 avocado’s
2 uien
1 teentje knoflook
0.5 limoen
0.5 tl cayennepeper
1 l groentebouillon (van blokje)
100 g gerookte zalm (of ham of kaas) in reepjes
wat gesneden groene kruiden
Schil de komkommers en snijd ze in stukken. Maak de avocado’s schoon en snijd ze in stukjes. Pel en snipper de ui. Pel en snijd de knoflook fijn. Pureer de komkommers, avocado’s, uien, knoflook, sap van de limoen, cayennepeper en de bouillon met de staafmixer of in de blender.
Laat afkoelen en zet in de koelkast.
Snijd de zalm in reepjes.
Serveer de soep in diepe borden (dan is voldoende voor 4 personen of serveer in kleine glaasjes/kopjes, dan is de hoeveelheid voor 8 eters)
Garneer met de kruiden en verdeel de zalm (of ham / kaas) erover of geef er een kaasstengel bij.
 

EET SMAKELIJK!

 

December-trifle

Deze week een paar dagen achter elkaar wat recepten, die met de kerst geserveerd kunnen worden. Voor als je nog niet weet wat het gaat worden dit jaar.

Vorig jaar vond ik het recept voor deze appel-tiramisu. Ik heb het, met groot succes, bij het kerstdiner geserveerd.
Het is niet al te ingewikkeld, kan van te voren worden gemaakt en alles kan ingepakt worden en ter plekke in glazen of schaaltjes worden gedaan en dan mooi worden geserveerd.

(voor 4 personen)
250 gram mascarpone
¼ slagroom
8 bastognekoeken o.i.d.
3 appels
2 eetlepels poedersuiker
1 eetlepel kaneel
ca. 25 gram gehakte walnoten
1 eetlepel olie
Klop mascarpone en slagroom met 1 eetlepel poedersuiker tot een stevige massa. Zet weg.
Was de appels en snij ze ongeschild in vieren. Haal de klokhuizen eruit en snij elk part in vier schijfjes.
Verhit de olie in een grote koekenpan en bak hierin de schijfjes appel voorzichtig goudbruin. Vermeng de resterende poedersuiker met de kaneel en gehakte walnoten, strooi over de appelschijfjes en laat de suiker licht carameliseren. Laat afkoelen. Verkruimel de koekjes.
Schep per persoon wat koekkruimels in een hoog glas, verdeel daar 4-5 schijfjes appel over en een laagje mascarpone. Herhaal dit en garneer de bovenlaag met het restant van de appels.EET SMAKELIJK!

Boeken

Het derde deel van de trilogie van Jenny Glanfield heb ik ook uit. En weer kon ik het boek bijna niet wegleggen. Misschien kwam dat ook wel doordat hierin de meest recente geschiedenis wordt beschreven, Berlijn in de periode van 1945 tot en met de val van de Muur in 1989.

We brachten in de jaren 80 nogal eens onze vakanties in de buurt van het IJzeren Gordijn door.  ‘s-Winters waren wij in Weissenborn, ‘s-zomers gingen we naar Beieren. En omdat die vreemde grens grote indruk maakte, reden wij er nog als eens naar toe.

Maar het meeste indruk maakte toch die keer dat wij, aan de westkant van het IJzeren Gordijn, gescheiden door metershoog prikkeldraad, waarachter woedende bloedhonden liepen, een bus voorbij zagen komen. Wij zwaaiden uitbundig, maar de passagiers keken stoïcijns voor zich uit. Slechts een enkeling waagde het stiekem en tersluiks te zwaaien. Nooit heb ik onvrijheid beter gevoeld. En sindsdien waardeer ik de vrijheid hier des te meer. Toch konden wij niet echt beseffen hoe het leven daarginds zou zijn.
Een klein tipje van de sluier werd opgelicht, toen we kort nà de val van de Muur in Eschwege waren en er Ossies zagen die met open mond van verbazing de rijkdom van het westen bekeken. Toen we zelf de grens over konden, verbaasden wij ons weer over de armoe die we er aantroffen.
In “Verdeelde stad” wordt de sfeer tamelijk goed verwoord, lees je hoe onvrijheid en dictatuur, spionage en verklikkerij het leven van mensen verwoest. Maar ook hoe liefde zich niet laat dwingen door grenzen, hoe mensen gehersenspoeld kunnen worden.

Het boek eindigt met het openstellen van de Muur, een ogenblik dat nog op You Tube terug te vinden is en bij mij nog steeds kippenvel veroorzaakt:

 

De boeken van Jenny Glanfield kunnen apart gelezen worden, maar samen geven ze een mooi stuk geschiedenis weer.