Favorieten

Elisabeth van het blog BussyBessy vraagt ons een jaar lang onze favorieten op te geven. Dat loopt van je favoriete muziek naar je favoriete seizoen en alles wat daartussen kan liggen. Kijk eens op haar blog. Misschien wil je alsnog aansluiten.

De eerste favoriet is dus MUZIEK
Een leven zonder muziek, ik kan het me niet voorstellen. Eigenlijk vind ik alle muziek op zijn tijd mooi. Ik kan heerlijk wegdromen bij de fuga’s van Bach, een goed pianoconcert, maar ook heerlijk uit m’n dak gaan bij een lekkere rocker. Maar liever geen opera’s. Toch klinkt er niet de hele dag muziek in ons huis, want stilte is soms ook heerlijk.

Ik hou nog steeds van de 70er jaren. De liedjes uit m’n jeugd, Beatles, Elvis Presley, Neil Sedaka, Paul Anka. Wat ik ook niet mag vergeten zijn natuurlijk de Franse chansons. En dan vooral de nummers van Charles Aznavour. We hebben nog heel wat platen in onze kast staan en die draaien we ook regelmatig.

De muziek van nu volg ik niet meer zo. En eigenlijk is dat een beetje jammer. Tenslotte begint de week op mijn blog al jaren met muziek. Daarom ga ik zo nu en dan op zoek bij YouTube. Want wat eigentijds geluid mag ook zo nu en dan te beluisteren zijn op maandag met muziek.

Wil je zien wat anderen schreven over hun favoriet, kijk dan ook even bij BussyBessie.

In de herhaling

Bloggen doe ik al lang, maar mijn blog in deze vorm startte ik op 1 januari 2010. Jongste zoon had het voor me gemaakt, met alle toeters en bellen die bij een blog horen. Alleen de berichten zou ik zelf moeten schrijven.

close up of towel hangers with letters attached to the tiles in a bathroom
Photo by cottonbro studio on Pexels.com

Inmiddels is doe ik dat dus al 15 jaar, vrijwel elke dag. Niet alle blogs vind ik leuk/goed/interessant genoeg om nog eens te lezen. Maar er zitten beslist blogs tussen die ik nog wel in de herhaling durf te tonen.

Dit jaar publiceer ik aan het eind van elke maand een blog dat al eerder hier is verschenen. Ik heb er al een paar uitgezocht, maar het zijn nog lang geen twaalf stuks. Nog een hele klus om uit al die duizenden blogs een selectie te maken. Maar ja, dat heb ik nou eenmaal bedacht.

Hopelijk vinden jullie mijn keuze ook leuk genoeg om nog eens te lezen.

Oud en nieuw

2024 is voorbij en een nieuw jaar 2025 begint. Er zijn alweer nieuwe plannen gemaakt, uitjes gepland en recepten klaargelegd. Mijn blog zal langzamerhand gevuld worden de dagelijkse dingen, met muziek, tentoonstellingen en boeken  zullen worden besproken, films bekeken en internet zal weer hiaten in mijn inspiratie opvullen.

Wat zal het voor een jaar worden? We weten het niet, kunnen niks voorspellen. Wordt het een lekkere ouderwetse winter met een dik pak sneeuw, ijs en zelfs een Elfstedentocht? En kunnen we in de zomer weer lekker naar het strand? Of waaien we weg in voortdurende stromende regen?

Tja, wie zal het zeggen? Dat moeten we maar rustig afwachten. Het kan alle kanten op, want de natuur bepaalt zelf hoe het worden zal.

En wat gaat de politiek doen? Zijn de dames en heren wel vredelievend of is dat maar schijn? Moeten we werkelijk straks voor een oorlog vrezen? Of loopt het met een sisser af en zitten ze straks allemaal aan de vredesonderhandelingstafel?

Laten we maar op dat laatste hopen. Oorlog kent tenslotte alleen maar verliezers. We zullen hoe dan ook met elkaar verder moeten.

In onze eigen kleine kring kunnen we wel zorgen voor warmte en gezelligheid. Dus laten we de vriendschappen onderhouden, goed voor onszelf en anderen zorgen.

Samen lekker eten, een glaasje drinken, wandelingen maken en fijne gesprekken houden.

Bovenal wens ik jullie allemaal voorspoed en vooral gezondheid in 2025

Maandag met muziek

Net als in voorgaande jaren begin ik de week met muziek. Met gezellige, vrolijke of sentimentele liedjes in het Nederlands of in andere talen.
Misschien herken je er een of zijn ze helemaal nieuw en fris. Het uitzoeken brengt mij veel plezier en ik hoop dat jij ze ook met genoegen beluisteren zal.

Een Nederlands liedje weer deze week. Joost Spijkers bezingt alle seizoenen. Het lied werd in 2015 genomineerd voor de Annie M.G. Schmidt prijs. Joost Spijkers won de prijs niet, maar zijn tekst blijft prachtig.

Als de clip niet start, dit is de link

Tram

Bron: Instagram / Inlativaonly

In de zomer van 2011 ware we in Riga. Natuurlijk nog geen sneeuw te bekennen en ook van kerstsfeer was nog sprake.

Wel maakten we daar veel gebruik van het openbaar vervoer.

Of het er gesneeuwd heeft weet ik niet, maar ik denk wel dat deze tram er nu weer rijdt.

Prachtig versierd en zo’n mooie kerstmuts voorop. Dat is toch leuk.

Oh, wat zou ik graag daar een ritje mee willen maken…!

Chaos

Vorige week leek mijn keuken wel een bakkerij. Het aanrecht stond vol met potjes, bakjes, schalen en wat ik allemaal nog meer nodig heb bij het bakken, zoals recepten, meel en suiker, pakjes boter, lepels, gardes en de mixer. Nou ja, eigenlijk te veel om op te noemen. Het werd een heel project. Leo had zich inmiddels terug getrokken en kon me niet in de weg lopen.

Maar wie denkt dat ik het vervelend werken vind, vergist zich. Ik amuseer me prima. En na een halve dag afwegen, mengen, kloppen en kneden lagen er diverse degen in de koelkast te rusten.

In het begin is er nog wel enige structuur te herkennen, maar na afloop leek het of er een tornado door de keuken was gegaan. Dat werd dus nog even opruimen. Alle vieze vaat in de vaatwasser, een natte lap over het aanrecht. En alles was weer klaar voor de volgende ronde.

Die volgde een paar dagen later. Bakblikken vol koekjes gingen de oven in. Leo bediende het wafelijzer en hij maakte heerlijke kokosmakronen. Natuurlijk zijn al die zoetigheden niet voor ons tweetjes. Het was voor onze kinderen en de andere visite. Tevoren had ik al dozen en zakjes gemaakt en zo kon ik dus alles achter elkaar afwerken. En kijk, dit was het eindresultaat.

Maandag met muziek

Net als in voorgaande jaren begin ik de week met muziek. Met gezellige, vrolijke of sentimentele liedjes in het Nederlands of in andere talen.
Misschien herken je er een of zijn ze helemaal nieuw en fris. Het uitzoeken brengt mij veel plezier en ik hoop dat jij ze ook met genoegen beluisteren zal.

Dit nummer van Ed Sheeran “Perfect” is inderdaad p[erfect als inspiratie voor een prachtige dans op het ijs, uitgevoerd door Gabriella Papadikis en Guillaume Sizeron.

Als de clip niet start, dit is de link

Ook alternatief

Bron: Facebook / Math is Visual

Had ik vorige week nog de kerstboom van een knutselaar hier op mijn blog, vandaag laat ik jullie een nog alternatiever kerstboom zien.

Toen ik hem wat beter bekeek, wist ik niet of het wel zo’n gezellige kerstboom is. Al die flesjes met giftige kleurtjes, de buisjes en slangetjes naar wie weet welke formule.

Maar laten we hopen dat die boom van een heel aardige, vreedzame en zeer kundige laborant is. Hij of zij toont ons een kerstboom die ons allemaal vrede en gezondheid zal brengen.

En voor degenen die toch nog twijfels hebben over die vrede en medemenselijkheid ligt er een toverboek onder de boom. Met spreuken om de wereld te verbeteren, die je alleen maar hoeft te lezen om ze in werking te stellen….!
Zou dat niet heerlijk zijn?

Bakkerij

Het laatste weekend voor Kerst 2024. Tijd om de spullen klaar te zetten. Suiker, meel, boter, eieren, chocolade. Dit weekend staat in het teken van kerstkoekjes bakken.

En dan later op de dag, als alles op tafel staat, moet de rommel worden opgeruimd. Hopelijk maken Leo en ik er niet zo’n grote zooi van als hier in deze Weihnachtsbäckerei.

Als de clip niet start, dit is de link