Toch nog…

Schreef ik laatst dat de hoop op een echte “Cuvée Bonheur”door de vogels naar de gallemiese was geholpen, er is toch nog wijn in het verschiet. Niet van onze eigen druiven, maar van de worskhop wijnmaken die Leo en ik voor onze verjaardag van schoonzus- en zwager kregen.
Afgelopen vrijdag was het zover. We werden naar De Wijkgaard in Meteren gebracht, waar we met nog twaalf anderen kennis maakten met het zelf wijn maken. En dat is toch iets meer dan druiven persen en de natuur verder zijn gang laten gaan. Eerst moest alle materiaal goed gereinigd worden. Daarna werd er in een flink vaatje appel- of druivensap gemengd met bananensap en flink geroerd,. Daarna moest de zuurgraad en het suikergehalte worden gemeten. Suiker, zuur, gist en nog het een en ander werd toegevoegd.
 

En tenslotte mochten we flessen vullen en daarop een waterslot doen. Die flessen (voor elke cursist een rode en een witte wijn in wording) kregen we mee naar huis. Die staan nu op het aanrecht in de keuken. En gisten dat het doet!! Soms lijkt het net een orgeltje, dat blob-blob geluid uit die watersloten.
Als het niet meer bubbelt, dan moeten de inhoud worden overgeheveld en weer van het waterslot worden voorzien. En dan begint het lange wachten, want pas volgend jaar zal de wijn “op dronk” zijn.
Ook hier geldt dus, geduld is een schone zaak!

 

Yoghurt-tulband

Dit recept is oorspronkelijk van Donna Hay, maar door mezelf een beetje aangepast. Ik vond hem iets te zoet en het suikerglazuur zeker te veel van het goede. Omdat de cake met olie gebakken wordt, blijft hij lekker mals. En, niet onbelangrijk, is hij cholesterol-vriendelijker dan cake met (room)boter . Bak hem in een tulbandvorm, omdat hij dan het beste gaar wordt.

180 ml olie (zonnebloem of arachide)
2 eieren
1 eetlepel fijn geraspte citroenschil
2 eetlepels citroensap
250 gram dikke (griekse) yoghurt
325 gr. basterdsuiker
270 zelfrijzend bakmeel
snufje zout

 

Verwarm de oven voor tot ca. 175-180 graden.
Doe olie, eieren, yoghurt, citroenrasp, citroensap en suiker in een kom. Meng door elkaar. Zeef de bloem met het zout boven de kom en roer alles door elkaar tot een dik beslag. Vet de tulbandvorm goed in, bestrooi met bloem of paneermeel en doe het beslag er in. Schud even zodat het beslag gelijkmatig in de vorm zit.
Zet de vorm in het midden van de oven en bak de cake in ca. 35 – 45 minuten goudbruin. Test of het gebak gaar is door een satéprikker in het midden van de cake te prikken. Komt hij er helemaal droog uit, dan is de cake gaar.

 

Rode sneeuw in december

Dit boek van Simone van der Vlugt zag ik liggen in de bieb. Vluchtig las ik de omslag en dacht dat het over Jacoba van Beieren ging. Maar dat is een ander boek.
Dit gaat over een vrouw ten tijde van Willem van Oranje. De tijd van de Geuzen en Leiden’s ontzet. Over oorlog, honger, en rovende en verkrachtende soldaten. Maar ook over liefde, opofferingen én de pracht en praal van die tijd.
Ik heb  het in één adem uitgelezen. Een aanrader voor iedereen die van historische romans houdt.
 

Cuvée Bonheur

Vorig jaar november werd de tuin veranderd en plantte de tuinman een witte druif langs de pergola. Met argusogen bekeek ik regelmatig de groei en ja, in maart kwamen de eerste kleine blaadjes, gevolgd door iets wat op bloesem leek.
In de loop de tijd verschenen daarop zo’n zeven kleine trosjes die op druiven leken en groter en groter werden. We verheugde ons op onze oogst, dagdroomden zelfs over een overvloedige hoeveel witte druiven de komende jaren, die we dan zouden kunnen omzetten in onze eigen “Cuvée Bonheur” 😉
Afgelopen maandag leek het juiste moment om de oogst van dit jaar binnen te halen. Maar helaas, de vogels waren ons voor en hadden onze druiven al vakkundig opgepeuzeld. Voor ons restten alleen nog deze troosteloze lege trosjes.
 

Herfst

Je ruikt het als je buiten komt; je voelt het aan de temperatuur; je ziet het aan de regen en de wind die de bomen doet buigen.

Het is herfst. Er kunnen nog mooie dagen komen, maar de zon krijgt minder kracht. De avonden worden langer en in de badkamer is ‘smorgens de verwarming aan.

Niet alleen maar kommer en kwel, want ik vind dit seizoen ook wel wat hebben. Kaarsjes aan, lekker kopje thee, met een goed boek op de bank. Lekker en gezellig.

Maar de kleuren van de zomer wil ik nog wel even vasthouden. Vandaar deze “last roses of summer”

 

Zelfgemaakt

En hier ben ik nou zo druk mee geweest: Taarten bakken.
Alles is zelfgemaakt, de basis, de vullingen, de versieringen, ja zelfs de marsepein. Dankzij de recepten voor de marsepeintaart; chocolade biertaart en Victoria appeltaart en de instructies van 24Kitchen. Zoals ik deze week al schreef, ging er heel veel voorbereiding aan vooraf. Maar het was de moeite waard. Het komt niet zo vaak voor dat ik drie taarten tegelijk bak. We moeten uiteindelijk wel een beetje op onze lijn letten.
Maar gisteren en vandaag maken we een uitzondering. Hopelijk vindt de visite ze ook lekker.

Knopen

Het woord “knopen” heeft veel betekenissen. Maar ik denk natuurlijk meteen aan de knopen, die ik gebruik bij mijn naaiwerk. De challenge bij Crazy Amigo deze week was om zoveel mogelijk knopen te laten zien.
Laat ik nou net bezig zijn met een serietje kaarten met knopen en knoopjes erop. Dit is er één uit:

In Dutch there are many meanings for the word “knoop”. But I especially think of the buttons on my sewingsworks. This week Crazy Amigo asked us to make a work with buttons or knots. 

 

I just finished a little series of postcards with dresses and buttons. Here I show you one of them:

 

Echt geholpen!

Op Pinterest kom ik deze mooie foto tegen en natuurlijk wil ik graag weten hoe dit recept gemaakt wordt. Helaas, de site is in het Russisch.. Maar met Google-vertaal moet het toch niet zo moeilijk zijn om uit te vogelen over het hoe en wat.
Dus tekst gekopieerd en er de vertaalhulp op losgelaten. Nou, dat hielp me echt een end op weg:
Producten voor 4 porties:

400 g Pres spanak
5 eieren, en otdelny belttsi zhlttsi
50 g crème sirene
Zout naar smaak
3 el brashno
snuifje bakpulver
Plnka:
150 g crème sirene
3 skilidki chesn
Zout en mascherka
50g Parmezaanse nastrgan
12 Kiln Domat
 

Vanaf prigotvyane:
STARTUP furnata tot 180 graden.
Postavete Handvest voor de lever in tava met de grootte 23h32 zien
Varete spanaka 2 minuten vv vryascha water potopete eerste zwemmen van Ledeno Studena water.
Razbiyte in baden zhlttsite, sireneto room, zout, en bakpulvera brashnoto.
Ottsedete vodata van spanaka, narezhete e tot drebno en pribavete km yaychnata mengsel, razbrkayte.
Razbiyte op snyag belttsite, pribavete gi vnimatelno km ostanalata mengsel.
Izsipete Testot in tavat, zaravnete e en bak 10-12 minuten.
Smesete crème sireneto met naryazaniya op drebno of pasiran chesn, podpravete ss Sol mascherka smaak.
Postavete op werkhuis B vlot brokaat Handvest voor de lever.
Posipete vrhu het obilno nastrgan kaas.
Obrnete goreschoto Tetsu vrhu Golyama dska.
Priplznete van vrhu nastrganiya kaas.
Otlepete hartiyata voor cookies, namazhet gelijkmatig plnkata Kato kraischata verlaten vrij.
Razpredelete naryazanite op parcheta Domat Kiln.
Met pomoschta op hartiyata zaviyte vsichko voor blinden en verkillen.

Dit zal het dus wel niet worden voor het kerstdiner

Simpel lekker

Dit recept komt van 24Kitchen, uit het programma de Makkelijke maaltijd. Elke dag van 5 tot 6 komen er vier simpel te bereiden maaltijden voorbij. En deze is echt heel lekker, ziet er leuk uit en is eenvoudig te maken en voor te bereiden.

  700 g voorgekookte aardappels
2 el provençaalse kruiden
zonnebloemolie
2 teentjes knoflook
150 g gerookt spek
250 g Varkenshaas
1 courgette
1 rode ui
1 gele paprika

Avocadosalade
2 el witte wijnazijn
1 el olijfolie vergine
2 avocado’s
4 trostomaten
1 bosje bosuitjes
versgemalen peper

Meng in een ovenschaal de aardappels, de helft van de Provençaalse kruiden en een flinke scheut olie met elkaar. Bak de aardappels in de oven in circa 20 minuten goudbruin en gaar (op 180 graden).

Voor de spiesjes:
Pel en snijd de knoflook. Meng voor de marinade een flinke scheut olijfolie met de knoflook en meng de resterende Provençaalse kruiden erdoor.
Snijd het spek en de varkenshaas in blokjes en leg in de marinade.
Snijd de courgette in grove blokjes, pel en snijd de ui in grove stukken en voeg ook toe aan de marinade.
Halveer de paprika in de lengte, verwijder de zaadlijsten en snijd de paprika in stukjes en voeg toe aan de marinade.

Rijg de varkenshaas, courgette, spek, rode paprika en rode ui om en om aan de satéprikkers. Verwarm een grillpan en gril de spiesjes om en om circa 5 minuten.
Leg de spiesjes op de aardappels en laat circa 8 minuten doorgaren in de oven.

Salade
Meng in een grote kom de azijn en olijfolie vergine met elkaar en breng op smaak met zout en peper. Halveer de avocado en verwijder de pit, snijd het vruchtvlees in de schil in blokjes en schep de blokjes met een lepel uit de schil. Snijd de tomaat in plakken en de lente-uitjes in ringetjes.
Meng de avocado, tomaten en lente-uitjes door dressing.

EET SMAKELIJK!!

 

 

Kraagjes

Vele malen heeft mijn schoonmoeder het verhaal verteld. Hoe ze in haar eerste baantje bij de Bijenkorf netjes voor de dag wilde komen. Maar ze had maar één net truitje en rokje. Dus haalde ze elke avond het losse boordje van haar truitje en naaide er een nieuw op, andere knoopjes erbij, een lintje of een kantje, en voilà daar had ze een nieuwe creatie.

En nu zijn afneembare kraagjes weer helemaal de mode top. Als je ze dat nog eens zou weten…