Foutje

Gisteren stonden er ineens twee blogs hier. De “Quote” had ik inderdaad gepland voor de zaterdag, maar het blog over “De dikke Van Dale” had pas vanmorgen moeten verschijnen.

Het is geen ramp, maar ik baal er wel een beetje van. Ik plan mijn blogs altijd en dat ging tot voor kort met een kalender die de dag markeerde wanneer een blog gepland stond. Nu blijven de dagen gewoon blanco en moet ik soms even terug zoeken in een “ouderwetse papieren” agenda om te kijken of ik al iets bedacht heb. Ter verduidelijking het gaat om deze kalender. In de komende week staan al wat blogs gepland, maar dat is hier dus niet te zien.

En dus hoop ik dat ik hier de gouden tip krijg om dat weer terug of verbeterd te krijgen. Misschien is het een plugin, misschien moet ik mijn instellingen veranderen…?

Als iemand een oplossing weet, hoor/lees ik dat graag.

Recept

Op Facebook vond ik een recept van Kookidee.nl dat me wel lekker en niet al te ingewikkeld leek. Een frittata met prei en krieltjes.

Maar spekjes had ik niet in huis en ui en prei samen vinden wij niet zo lekker. Dus gaf ik er mijn eigen draai aan. En ook omdat wij tamelijk grote eters zijn, veranderde ik de hoeveelheid groente en aardappelen. Kortom, het werd een beetje mijn eigen (vegetarische) recept.
Ik maakte het voor 2 tot 3 personen zo:

  • 400 tot 500 gr. krieltjes
  • 2 niet te kleine preien
  • 1 rode puntpaprika
  • 4 eieren
  • 2 flinke lepels crème fraiche
  • ca. 100 gr. belegen kaas, geraspt
  • olijfolie
  • 1 theelepel tijm
  • peper en zout
  • verse peterselie (optioneel)

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Was de krieltjes, snij in niet te dunne plakken en kook ongeveer 8 minuten.
Snij de puntpaprika in kleine stukjes en was de prei, snij in ringen en bak dit samen kort in wat olijfolie. Voeg de tijm en wat zout en peper toe. Voeg na ongeveer 5 minuten de gekookte krieltjes toe en laat die ook nog een paar minuutjes mee bakken.
Klop ondertussen de eieren met de crème fraiche en voeg driekwart van de geraspte kaas toe.
Vet een ovenschaal in met boter en doe de prei/krieltjes in de schaal. Verdeel er het eiermengsel over en strooi het restant van de kaas er over.
Bak ongeveer 25-30 minuten in de oven, tot alles gaar en goudbruin is.
Bestrooi eventueel met wat gehakte peterselie.

EET SMAKELIJK!!

PS: De volgende dag is een restje koud ook erg lekker.

Muziek op maandag

Het is alweer het vierde jaar op rij dat ik de week met een muziekfilmpje begin.

Dit keer zingt Amy Mc Donald “This is the life”, een nummer dat regelmatig op onze gymles voorbij komt. Lekker ritmisch 😉

Vanmorgen vroeg was de video niet te beluisteren. Vraag me niet waarom, want later kreeg ik de zelfde link gewoon aan de praat…. 😉

Quote

Zo aan het begin van het nieuwe jaar hoor je van diverse kanten over goede voornemens. Ik doe er al lang niet meer aan. Dat wil zeggen, ik streef geen doel meer na. Ik zie wel wat er op mijn pad komt. Lukt het, prima. Maar lukt het niet, dan is het toch wel goed.

Maar dit lijkt me wel iets om aan te werken. Glimlachend door het leven te gaan.

De vrouw in de tram, de chauffeur die stopt als je over wilt steken, de kassière bij de supermarkt, allemaal met een glimlach tegemoet treden.

Het kost tenslotte niks, is niet moeilijk en misschien helpt het wel de wereld een beetje gezelliger te maken. Doen jullie mee?

Bootschildering

Muurschilderingen zijn erg in. Elke stad heeft er wel een paar en ze vrolijken grauwe buurten enorm op.

De boot van onze tuinman Hans ligt aan op een leuke plek in Rotterdam. Midden in de stad, tegenover de Leuvehaven en de Schiedamsedijk ligt zijn boot “Marlijn”. Zijn boot geeft kleur tussen alle donkere schepen aan de kade.

Hans is niet alleen tuinman, maar ook een enthousiast duiker. Een lange tijd werd zijn boot gesierd met een gigantische roze octopus. Maar ook schilderingen slijten en dus nam hij contact op met Bart Boudewijns (aka SMOK). Hans bracht zijn boot naar de Rijnhaven, waar Boudewijns hem beschilderen kon tijdens het Pow Wow festival 2019. Dit keer koos Hans voor een enorme Marlijn en legde zo de link naar zijn dochter Sterre Marlijn.

Het beschilderen van zo’n boot is bepaald geen sinecure. Staand op een wiebelend ponton, met beperkte ruimte, moet je heel goed weten hoe het er allemaal in het groot uit komt te zien. Maar het is een zeer geslaagd project geworden. Hans’ boot ligt inmiddels weer aan de Wijnhaven en is een ware blikvanger tussen alle andere schepen. Het filmpje hieronder komt van Smok’s Instagram. Op dat account staan nog meer van Smok’s schilderingen, die het bekijken zeker waard zijn.

Muziek

Net als voorgaande jaren wil ik elke week beginnen met een muziekfilmpje. Daar ben ik best een tijdje mee bezig, want ik zet niet zomaar elk willekeurig filmpje op mijn blog 😉

Natuurlijk heb ik zelf een aantal favorieten, maar dan nog is het lastig om bij een nummer een filmpje te vinden. Gelukkig is daar de hulp van Spotify, waar leuke nummers te vinden zijn. Maar ook krijg ik regelmatig nummers via “De Sandwich”, waar ik al jaren naar luister en de podcasts nog wel meerdere keren op de achtergrond laat spelen.

Al lange tijd van te voren maak ik een lijst met de data en successievelijk komen daar de nummers met titel, artiest en youtube-link in te staan. En zo programmeer ik de blogjes in de loop van de weken en maanden.

Een tijd lang maakte ik een playlist van alle nummers, bewaarde die als “privé” om hem dan later openbaar te maken. Jammer genoeg liep dat dit keer een beetje spaak en dus is er geen lijst van 2019. Maar wie zoekt op “muzikale maandag” kan een favoriet nummer toch redelijk snel terugvinden.