Deze week moest ik ineens denken aan de co-piloot van onze vlucht naar Zakynthos. Want die man kon heel creatief rekenen. Toen we bijna gingen landen, kregen we een praatje over wat voor weer ons te wachten stond. Maar ook vertelde hij hoeveel kerosine erop Schiphol getankt was, hoeveel kilometers we hadden afgelegd en hoeveel mensen er in het vliegtuig zaten. En als we dat nou allemaal gingen berekenen, dan hoefden we ons helemaal niet te schamen over het vliegen, want dan waren we gemiddeld op ongeveer … liter brandstof naar Zakynthos gegaan.
Het praatje ging toen een beetje oor in-oor uit, dus de precieze cijfers kan ik jammer genoeg niet meer herhalen. Maar als ik die hoeveelheid brandstof vergelijk met wat er in onze auto moet, dan waren we nog niet tot halverwege gekomen.
Jaja, die man kon zijn zaken goed verkopen. Je zou bijna besluiten alles maar met het vliegtuig te doen. Zo veel beter voor het milieu… :-O
Toch heeft het me aan het denken gezet. Want er zijn natuurlijk allerlei berekeningen te maken en zo kun ja alles wat krom is weer recht praten. Zoveel dingen moeten meegerekend worden. Daar kom ik nog wel eens op terug.
Als je binnen Europa reist, ben je, van zodra je met 2 personen of meer bent, beter af met een eenvoudige auto.
Het eerste dat ik bij dit soort dingen altijd denk: heeft de verteller er zelf belang bij? Zo ja, dan pak ik meteen een potje zout uit de keukenkast. Het is zooooo moeilijk om objectief te kijken naar dingen. Zelfs onafhankelijke onderzoeken zijn meestal niet zo heel erg onafhankelijk. Ik heb meegemaakt dat bedrijven rapporten lieten opmaken door speciale mensen, die ervoor doorgeleerd hadden, en ze zeiden er dan wel bij dat de uitkomst positief moest zijn. Wie betaalt bepaalt, he? Och, je kunt je er druk om maken, maar veranderen zal dit nooit.
@Marthy: natuurlijk, maar de co-piloot wil natuurlijk wel blijven vliegen en dus heeft ie net zo lang zitten rekenen tot ie zo gunstig uitkwam. Het kraakt aan alle kanten, maar dat is bij heel veel dingen zo.
Het blijft een feit dat er veel brandstof wordt gebruikt voor vliegen en dat we daar met zijn allen wat meer over na moeten gaan denken.
Soms heb je echt super grappig personeel. Ik weet nog goed dat Maurice en ik een keer vertraging hadden op weg naar Kefalonia. We moesten lang wachten in het vliegtuig voor vertrek. Iedereen werd uitgenodigd voor een uitlegsessie in de cockpit en daarnaast kregen we een gratis komische voorstelling van de perser.