Kafkaiaans

borstkanker-lint2De rest van mijn borstkankerbehandeling bestaat uit bestraling. Dat gebeurt op de al bekende manier, een aantal weken elke werkdag een korte sessie. Maar sinds kort is er ook een andere behandeling mogelijk: PBSI.
Daarbij krijg je één keer, onder narcose, een aantal “titaniumzaadjes” met plutonium ingeplant. Die bestralen als het ware de borst van binnenuit en dat is minder belastend voor de patiënt. Daarvoor kwam ik na onderzoek toch niet in aanmerking, omdat het medisch/technisch niet mogelijk was.
Omdat de methode nog niet zo lang gebruikt wordt, vond ik het helemaal niet raar dat in de uitnodiging van het Erasmus MC staat dat je eerst moet nagaan of de kosten door je verzekering vergoed worden. Dat lees je wel vaker. Ik belde dus met onze ziekte-kosten-verzekering, het Zilveren Kruis.
Je verwacht dat je dan iemand met enige kennis aan de lijn krijgt. Maar de dame van de helpdesk wist van toeten noch blazen. Hoewel ik het toch duidelijk uitlegde, vroeg ze me allereerst of zoiets in een ziekenhuis zou gebeuren… Tja, wat had ze gedacht, bij de apotheek…? Daarna vertelde ze me dat de arts het zou moeten declareren volgens een of andere code. Die code interesseert me niet, ik wil gewoon weten of het vergoed wordt. Dat moest ik aan de arts vragen. Op mijn antwoord dat het ziekenhuis aanried de verzekering te vragen om inlichtingen, kreeg ik als antwoord “Als het niet vergoed wordt, dan moet u het zelf betalen.” Ja, dat is duidelijk. Maar het ging hier niet om een doosje paracetamol, maar om een behandeling die wellicht in de vier- of vijf cijfers zou lopen.
pexels-photo-374074.jpegNou ben ik niet zo gauw uit het veld geslagen, maar iemand die zich al snel geïntimideerd voelt, zou wellicht afhaken. Misschien zelfs afzien van de behandeling, omdat het niet betaald zou worden. Deze behandeling wordt overigens normaal vergoed.

Tot op heden heb ik eigenlijk nooit enige reden tot klagen gehad, kijk maar wat ik er hier over schreef. Maar ik vond deze reactie toch erg beneden de maat. Dat liet ik ook blijken in het tevredenheidsonderzoek. De dame in kwestie belde me daarna terug, maar helaas, kon me nog steeds niet voldoende informeren.
Maar in deze gedigitaliseerde maatschappij zou één document op die helpdesk van de verzekering voldoende moeten zijn om alles duidelijk te maken. Een lijst van alle mogelijke behandelingen, die wel of niet (geheel of gedeeltelijk) vergoed worden. Dan moet zo’n lijst wel zeer regelmatig, ja dagelijks, worden geupdated.
Kijk, dat lijkt me nou een schone taak voor zo’n goed betaalde manager, of niet soms?

8 thoughts on “Kafkaiaans

  1. Je zou zeggen: zó moeilijk is dat toch niet? Waarom heeft een verzekeringsmaatschappij dat niet kant en klaar op een lijst staan?

  2. Heel vreemd dat een zorgverzekeraar daar geen antwoord op heeft. Nou kan ik begrijpen dat veranderingen snel gaan maar zeg dan: ‘Mevrouw, ik ga dit even uitzoeken en bel u zo snel mogelijk terug om u de juiste informatie te kunnen geven’.

  3. Wat vreemd, dat de verzekering je niet klip en klaar meteen antwoord kon geven. De vraag of zo’n behandeling in het ziekenhuis gebeurt is natuurlijk volslagen idioot. Dan zit er toch niet het juiste personeel op de juiste plek. Wijzelf hebben diverse keren hulp gevraagd aan onze verzekeraar CZ en alle keren ging dat heel professioneel en bijzonder vriendelijk. Wij peinzen dus niet over overstappen. Never change a winning team.

  4. Dat zie je helemaal verkeerd, daar is een Manager niet voor, dat lijkt op werk, en dat moet je uitbesteden, het beste kun je daar dan een speciale afdeling voor in het leven roepen die dan weer zoveel kost dat er nog minder vergoed wordt…

Comments are closed.